Més d’un centenar de joves estudiants europees tancaran a Berga el projecte ScienceGirls

Berga serà la seu de les jornades que culminaran el projecte Erasmus+ ScienceGirls. Durant dos anys, alumnes de secundària de vuit països europeus han realitzat investigacions i estudis per detectar les causes que fan que les noies descartin prematurament la ciència i la tecnologia com a opcions professionals de futur. Ara, després de dos cursos, el programa arriba a la seva fi i és moment de fer balanç i treure les conclusions que serviran com a recomanacions per a instituts i institucions per reduir la problemàtica.

La cloenda del programa serà a Berga la proper setmana, del 26 de febrer al 2 de març. 20 estudiants i professores angleses, 18 italianes, 15 gregues, 8 lituanes, 10 turques, 12 eslovenes, 2 romaneses i prop d’una vintena de catalanes participaran en unes jornades batejades com Science Visions Encounter i encarades a treure les conclusions que tancaran l’estudi.

Per què a Berga? Doncs perquè el representants catalanes del programa europeu són estudiants de l’IES Guillem de Berguedà. Van començar l’experiència a principis de 3r d’ESO i l’acabaran aquest febrer, a les acaballes del 4t, en els darrers mesos de la seva etapa de secundària obligatòria. De fet, segons ha explicat Dolors Grau, co-directora de l’Exploratori de Recursos de la Natura, és precisament entre 3r i 4t d’ESO quan es detecta que hi ha més noies que es decanten per altres itineraris acadèmics, “malgrat que les seves qualificacions són tan o més bones que les de futurs enginyers o científics”.

Una de les berguedanes que han participat en l’equip de treball de ScienceGirls, Judith Devers, ha explicat davant els mitjans de comunicació que, malgrat no tenir clar que es vulgui dedicar professionalment a la ciència, li va cridar l’atenció “el fet de poder ajudar a noies que senten aquesta por o respecte pels estudis científics”. Devers ha destacat que l’equip berguedà de ScienceGirls han visitat fàbriques de la comarca que tenen dones científiques en plantilla, i la conclusió és contundent: “Te n’adones que amb esforç pots arribar on vulguis i en l’àmbit que et proposis”.

Pel que fa a la trobada amb les estudiants d’altres països, Devers ha assegurat que l’equip de berguedanes està molt “il·lusionat i preparat” per rebre els resultats dels altres països. Segons ha dit, quan es posin en comú les conclusions de cada país, es podrà determinar si la poca presència d’estudiants científiques a les universitats es deu a les barreres que posa la societat a les dones o bé a la branca biològica, és a dir, a les barreres que es posen les pròpies estudiants.

Les reaccions

Montse Venturós Alcaldessa de Berga

“El projecte ScienceGirls posa de relleu la tasca femenina en l’àmbit científic, i és imprescindible que així sigui. Cal prestar atenció en l’objectiu del congrés i és vital treballar per eliminar aquestes barreres que encara a dia d’avui existeixen en tota la societat. No només aquí, sinó arreu del món.”

Eloi Escútia Regidor d’Educació de l’Ajuntament de Berga

“Us proposo una reflexió: Quin és l’objectiu de la recerca que fem? És interessant veure com l’accés al camp científic de la dona pot capgirar el que durant molt temps ha passat. Avancem constantment en el coneixement científic, però hem de fer que aquests avenços donin solucions a problemàtiques globals, com és el cas. La investigació ha de servir per fer un món més just, solidari i equitatiu. Cal escurçar aquestes diferències que es produeixen a nivell mundial i avançar en la sostenibilitat, que no és el mateix que fer que les coses siguin més sostenibles.”

Dolors Grau Co-Directora de l’Exploratori de Recursos de la Natura

“Ens hi vam llançar de cap, tant bon punt vam tenir la proposta sobre la taula. El problema de la manca de noies en els estudis científics sempre ha estat una preocupació a l’UPC. Perdem la majoria d’estudiants en ciències pures a mig camí. Per alguna raó, entre 3r i 4t d’ESO la majoria d’estudiants decideixen anar cap a una altra banda, malgrat que les seves qualificacions són bones –tan o més que les de nois que acabaran sent enginyers-. Amb aquest projecte ens hem sentit molt reconfortats. Gràcies a ScienceGirls, hem establert llaços amb altres països i de ben segur que ens podrem presentar en altres convocatòries de programes similars. L’objectiu del projecte acaba sent l’elaboració d’una espècie de guia que resumirà les conclusions finals i ha de servir a tota mena d’instituts i institucions.”

Josep Font Co-director de l’Exploratori de Recursos de la Natura

“És urgent que tothom tingui una formació el més elevada possible. Molts estudis apunten a un futur cru per a la gent que no estigui formada. D’aquí pocs anys hi haurà molta gent aturada, i els únics que treballaran seran els estudiants que estiguin formats. L’enginyeria és un camp que segur que assegurarà feina. Les indústries necessiten urgentment enginyers. Si voleu treballar segur, l’enginyeria és el futur.”

Ferran Camprubí Director de l’IES Guillem de Berguedà

“Col·laborar amb l’UPC sempre ens agrada especialment. Sempre estem molt predisposats a tenir contacte, tant per dalt –amb les universitats- com per baix –amb les escoles-. Gràcies al projecte, hem pogut treballar amb altres països i hem vist que fan coses millor que nosaltres però també ens hem vist reconfortats en aspectes que nosaltres fem bé. El projecte ha implicat professors de ciències, però també d’altres àrees com l’anglès. Tothom hi ha posat el seu gra de sorra i ens ha donat un cop de mà sempre que ha fet falta. La societat posa barreres a les noies i des de l’educació és una cosa que s’ha de treballar. I fins i tot les noies es posen barreres elles mateixes i no hauria de ser així. A l’institut Guillem de Berguedà, sabem que tenim molt bones alumnes, i aquest projecte ens ha interessat molt des del primer dia.”

X