‘Dones en blanc i negre. Dones i Educació’. És una exposició d’una quarantena de fotos que s’inaugura aquesta tarda a la biblioteca de Puig-reig, a 2/4 de 7. Una mostra que forma part del projecte de recopilació fotogràfica que es va encetar l’any passat al Berguedà promogut pel Consell Comarcal. De fet ja es va fer l’exposició ‘Dones i treball al Berguedà’. Aquest any, s’han afegit més municipis a la recollida de fotos, com Casserres, la Pobla de Lillet, a més de Cercs, Montmajor, Puig-reig i Gironella.
A cada un dels municipis, grups de persones voluntàries, associacions de dones, entitats veïnals i ajuntaments han treballat per anar recopilant fotografies d’anys enrere. Des de finals de l’any passat fins ara se n’han recopilat -entre tots els pobles- unes 500, totes indexades per tal de conèixer l’origen, la descripció de la foto i la cessió dels drets a exposar-la per part del propietari. A partir d’aquí, s’aniran fent exposicions als pobles on s’han fet els reculls.
A Puig-reig, l’exposició se centra en l’educació. S’inaugura avui i en l’acte hi intervindrà la historiadora berguedana Dolors Santandreu, que parlarà de com s’educava al segle passat, en relació al gènere.
En la recopilació fotogràfica es pot veure com anys enrere (anys 1930, 40, 50 i 60) les escoles diferenciaven per sexes: les nenes anaven a l’escola amb les monges o les mestres, i els nens amb el capellà o els mestres. A part, en molts casos també hi havia diferències en els continguts, ja que mentre els nens aprenien càlcul les nenes aprenien a cosir.
Com era l’ensenyament i com ha evolucionat es reflecteix a l’exposició ‘Dones en blanc i negre. Dones i Educació’ que es pot veure fins al 28 de març a la biblioteca Guillem de Berguedà de Puig-reig.
Parallelament, es continua treballant per escanejar totes les imatges que es van recopilant, retocar-les i indexar-les. Un cop es tingui tot aquest recull, la previsió del Consell Comarcal del Berguedà és muntar una sola exposició amb les millors fotos i les més representatives per fer visible el paper de les dones al llarg de les dècades, en tots els àmbits: educació, cultura, esport, i món laboral i vida social, entre d’altres.



