Brussel·les acull una exposició fotogràfica sobre les colònies industrials tèxtils de Catalunya. Es tracta d’una mostra que pretén posar en relleu el procés d’industrialització i la forma de vida i treball a les colònies tèxtils catalanes, a principis del segle XX. A través de 60 fotografies i alguns objectes d’ús industrial el fotògraf Lluís Casals mostra la situació actual d’aquests espais rehabilitats i descriu alguns dels trets més significatius de l’època com ara el paisatge, la torre de l’amo, l’arquitectura industrial, l’habitatge obrer o la vida a la colònia.
La mostra anomenada ‘Habita et labora’, l’organitza el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya i vol donar a conèixer la gran quantitat de colònies construïdes a Catalunya a principis del segle XX, moltes de les quals al Berguedà, al costat del Llobregat. Eusebi Casanelles, director del museu, ha
explicat en una entrevista al programa “Berguedà Matí” de Ràdio Berga que el patrimoni industrial és «un important factor de cohesió i identitat europea».
Casanelles destaca que la industrialització va ser “un primer pas” cap a la globalització, ja que per primera vegada “la gent tenia un mateix tipus de pis i d’horari laboral. A més hi havia un traspàs molt gran de matèries primeres, de productes i de gent”. També es va homogeneïtzar la cultura industrial, els obrers amb la cultura comú del proletariat, i la burgesia, que “seguia les modes
de París i Londres com l’art noveau”.
L’exposició es pot visitar fins el 29 de juliol a l’Espai Catalunya Europa de la delegació del Govern de la Generalitat a Brussel·les. El director del Museu de la Ciència i la Tècnica remarca que és molt interessant que la mostra es pugui veure a la capital de Bèlgica perquè la podran visitar els funcionaris dels organismes de la Unió Europea. Per això s’ha intensificat la campanya de promoció entre els representants de cultura dels diferents països de la Unió.

