Un estudi analitza les causes, els efectes i les oportunitats de la fuga de talents al Berguedà

L’institut Àgora presentarà dimecres de la setmana que ve a Berga els resultats d’un estudi sobre la fuga de talent al Berguedà. El director de l’institut Àgora, Antoni Biarnés, ha explicat a l’espai de l’Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà (ACEB) al programa ‘Berguedà Matí’ que aquesta qüestió el preocupava personalment i per això van optar per fer-ne una anàlisi en profunditat.
Biarnés, que no ha avançat cap de les conclusions de l’estudi, ha explicat que el treball de camp ha durat mig any i ha consistit principalment en la realització d’enquestes a exalumnes de l’institut Guillem de Berguedà, de Berga. El responsable de l’informe explica que a partir d’ara es podrà conèixer quin és el percentatge real de joves que marxen de la comarca per estudiar i ja no hi tornen; com s’hi pot fer front i quines oportunitats poden oferir tots aquests talents repartits pel món.
Institut Àgora ha fet aquest anàlisi dins del seu apartat de responsabilitat social corporativa, de manera que no es tracta de cap encàrrec dels seus clients habituals, que són les administracions públiques de dimensió gran i mitjana. I és que l’institut Àgora és una empresa de consultoria, amb seu a Barcelona i a Berga, especialitzada en gestió pública. Entre els seus serveis hi ha l’elaboració d’estudis sobre opinió pública, avaluació de serveis o anàlisi de problemàtiques concretes. També formació per a alcaldes, càrrecs electes i directius del sector públic. A més ofereixen serveis diversos de consultoria com “un pla estratègic, un programa d’eficiència o estratègies per millorar el departament de Recursos Humans o la comunicació”.
Biarnés comenta que amb la crisi econòmica ha canviat el tipus de serveis que demanen les administracions. Mentre que en temps de bonança sol•licitaven serveis centrats en la millora de la qualitat i de la comunicació o de planificació estratègica a mig termini; ara, els principals encàrrecs són per buscar mesures d’estalvi i eficiència o incrementar les polítiques socials.