La pluja dels darrers dies ha estat bona, és clar, però no ha fet augmentar les reserves d’aigua de les conques internes de Catalunya. El pantà de La Baells es troba avui al 60% de la seva capacitat, amb 66,5 hectòmetres d’aigua emmagatzemats. Una xifra correcte, però inferior a la de ara fa un any, que era de més de 75 hectòmetres. I és que el terreny està sec i absorbeix l’aigua ràpidament, de manera que no arriba als rius.
El director de l’àrea d’Abastament de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), José Miguel Diéguez, ha explicat en una entrevista al programa ‘Berguedà Matí’ de Ràdio Berga, que la repercussió en les reserves “ha estat minsa” perquè a les capçaleres dels rius no ha plogut tant com a les zones costaneres. Tot i que al Berguedà durant el cap de setmana s’han recollit entre 60 i 80 litres d’aigua per metre quadrat, el terreny està sec i s’empassa amb facilitat l’aigua. Això sí, les precipitacions han estat positives perquè permeten recarregar els aqüífers i humitejar la terra, i així les properes pluges seran més profitoses per als embassaments.
A les conques internes de Catalunya les reserves han augmentat només 4 hectòmetres, el que representa menys d’1% de la capacitat del sistema. Pel que fa al pantà Berguedà, l’increment després de les últimes pluges ha estat d’un sol hectòmetre.
Per tot plegat, La Baells es troba a un nivell habitual per a aquesta època de l’any, després de l’estiu que és quan hi ha més consum d’aigua. Això sí, tal com recorda el director d’Abastament de l’ACA, és inferior al de l’any passat (quan l’embassament estava al 70%), perquè els dos darrers anys les reserves han estat més altes del que és habitual.
Actualment les reserves del conjunt d’embassaments de les conques internes de Catalunya són de 324 hectòmetres, el que representa més d’un 46% del total de capacitat d’emmagatzematge.



