La mineria és el tema central del nou número de L’Erol, la revista cultural del Berguedà editada per l’Àmbit de Recerques del Berguedà. La portada de la publicació, que ja és a la venda a les llibreries de la comarca, és un primer pla de la cara d’un miner de Carbons Pedraforca, en una foto de Jordi Play del 2005. Una imatge molt idònia per il·lustrar la temàtica de la revista, dedicada en gran part a les històries de la mina, amb diversos articles.
D’articles sobre la mineria al Berguedà en trobem varis en aquest en el número de L’Erol d’aquest estiu: ‘La central tèrmica de Fígols, una història en imatges’, de Roberta Tenci i Rosa Serra. ‘Els fotògrafs de la revolta del 32’, de Jordi Algué. ‘1936. Hogueras en la noche i les mines de Fígols’, de Queralt Pons i Alba Boixader. ‘Josep Baraut, la mirada quotidiana’, d’Ivan Sánchez. ‘1944. Les visites del governador Correa Veglison a la conca minera berguedana i les fotografies de Pérez de Rozas com a testimoni’, de Rosa de Serra. ‘1970. La mina consolació vista pel fotògraf Josep Deseuras’, de Jaume Corominas. ‘La interpretació del paisatge industrial de les mines de Cercs’, de Jordi Ballonga i Magda Fernández. En total, set articles que il·lustren, des de diferents vessants, què va representar la mineria a la comarca.
A més del tema central, L’Erol també inclou altres apartats. En destaca els articles sobre ‘Mossèn Ballarín, Joan Fuster i els joves estudiants valencians, Francesc Marco. Un altre article de Ramon Felipó que parla de ‘Grandia, Falp, Palomba i Clavellet. Berguedans, solsonins, i algueresos en els anys del Primer Congrés Internacional de la Llengua Catalana de l’any 1906’. També hi podem llegir un text de Pere Colomer sobre ‘Teatre de Colònia a Puig-reig’. Marta Sánchez exposa ‘Reflexos de l’època clàssica en terra de Bergistans’, i Joan Serra ‘Museu virtual de la Patum. Aplicació per a Iphone’. Així com també hi ha l’apartat de dietari, de Benigne Rafart; i el de llibres, de Ramon Felipó.
L’Erol d’aquest estiu ja es pot trobar a les llibreries per 7 euros.

