Els carrers del nucli antic de Bagà traslladen ràpidament el visitant a l’època medieval. D’aquesta manera quan, cada juliol, la població reviu el seu passat amb la celebració de les Festes de la Baronia de Pinós, és gairebé natural submergir el visitant en l’esperit i l’essència històrica del poble. Aquest passat cap de setmana, 18 i 19 de juliol, Bagà ha reviscut precisament unes festes de la baronia, que han arribat enguany a la 23a edició. En aquesta ocasió, posant especial accent en l’ofici de la ceràmica i el focus en quatre àrees: les demostracions d’oficis tradicionals; els productes de la terra amb la Fira de Productors Agroalimentaris del Berguedà; l’Espai d’Alquímia, amb el racó d’herbes remeieres; i, finalment, la batalla medieval en viu i directe i amb la participació de fins a un centenar de cavallers.
«Un programa d’actes com aquest sense la implicació i participació de les entitats que hi posen el coll; seria molt complicat», ha posat en valor l’alcalde Nicolàs Viso en declaracions a Ràdio Berga i a l’AquíBerguedà.cat. Viso ha recordat que el paper del consistori és el d’acompanyar a aquestes associacions i persones, per fer possibles unes festes en què les expectatives de públic s’han complert «amb escreix».
Tot i que el batlle de Bagà s’ha mostrat prudent a l’hora de donar xifres, ha assegurat, això sí, que «hem percebut un increment de visitants amb molta gent de fora i també molt visitant d’aquí del Berguedà». Nicolàs Viso també ha volgut remarcar l’exposició de productes agroalimentaris del Berguedà, que «estaven tots molt contents de l’afluència de gent i les vendes realitzades».
En aquestes festes, s’ha pogut conèixer la tradició dels oficis medievals, en la línia dels darrers anys. Però en especial s’ha pogut gaudir d’un monogràfic sobre l’ofici de la ceràmica i la terrissa. Caminant pels carrers de Bagà, aquells que han trepitjat la vila aquest cap de setmana han pogut fins i tot contemplar el funcionament d’un forn de cocció de ceràmica i terrissa, on s’ha reproduït tot el procés d’elaboració de les peces. Però també han vist bufadors de vidre, fusters, boters, forjadors, luthiers, bujidors, puntaires, matalassers, entre molts d’altres.
Tampoc hi han faltat les representacions medievals, per recuperar i difondre l’història i els orígens medievals de Bagà. Barons, nobles, i cavallers han omplert els carrers de Bagà sobrepassant en ocasions el centenar de figurants. I oferint dissabte una batalla medieval, en què no s’ha escatimat en vestuari i interpretació per reviure els antics enfrontaments de cavallers a l’entorn del riu Bastareny. Un espectacle en viu que, a més, ha comptat amb un campament permanent sota l’església.
Habitualment es duen a terme 80 activitats, gràcies a la col·laboració i participació de prop d’una vintena d’entitats participants. Per Nicolàs Viso, «l’autenticitat de l’entorn» on se celebra la festa, juntament amb la gran varietat d’actes, manté l’essència de la celebració que, renovant-se a si mateixa amb el pas del temps, ja s’ha consolidat com un dels referents de la cultura popular catalana al Pirineu.
Pots escoltar l’entrevista completa a Nicolàs Viso a continuació:
FOTOS: Festes de la Baronia de Pinós, parades d’artesans, música i representació de la batalla medieval d’aquest dissabte. AUTORA: Pilar Màrquez
UTILIZACIÓ DE COOKIES PRÒPIES, TERCERS, PUBLICITAT I ANÀLISIS
Aquest lloc web utilitza Cookies pròpies i de tercers, per recopilar informació amb la finalitat de millorar els nostres serveis, per mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, així com analitzar els seus hàbits de navegació. Si continua navegant, suposa l'acceptació de la instal·lació de les mateixes. L'usuari té la possibilitat de configurar el seu navegador podent, si així ho desitja, impedir que siguin instal·lades en el seu disc dur, encara que haurà de tenir en compte que aquesta acció podrà ocasionar dificultats de navegació de la pàgina web.
Funcional
Sempre actiu
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Màrqueting
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.