Neix al Berguedà la Comissió de Salut Mental. L’objectiu és promoure accions que millorin la qualitat de vida de les persones amb transtorn mental i fer-ho de manera col·laborativa entre diferents serveis i entitats vinculades a la salut mental.
Actualment al territori hi ha una entitat que treballa en l’ocupació de les persones amb trastorn mental, que és l’Oficina Tècnica Laboral (OTL) i que pertany a l’Agència de Desenvolupament del Berguedà. Una altra agent important per l’ocupació remunerada o voluntària de persones que han patit o pateixen un trastorn mental és el Grup Horitzó del Berguedà. De braçet a aquesta entitat temin l’Associació de Familiars i Amics de Salut Mental (ASFAM), que proporciona orientació i suport als malalts mentals i als seus familiars. A aquestes entitats cal sumar-hi ActivaMent, entitat creada recentment per persones amb l’experiència del trastorn mental. I per últim, els serveis sanitaris especialitzats en salut mental, com són d’assistència ambulatòria (CSMA), el Centre de Dia i l’Hospital de Dia, que al Berguedà gestiona l’entitat Germanes Hospitalàries Sagrat Cor. La Comissió de Salut Mental compta amb el suport de l’Oficina d’Inclusió Social del Consell Comarcal del Berguedà.
L’òrgan es reuneix un cop al mes. Una de les accions en què es treballa és el curs d’activistes que s’organitza a nivell de Catalunya per lluitar contra l’estigma. Va destinat a persones que hagin patit o pateixen problemes de salut mental en primera persona, per lluitar contra la discriminació que viu el col·lectiu. Seran quatre dies de dormació: 3, 10 i 17 de juny, i 1 de juliol. De 2/4 d’11 del matí a 2/4 de 6 de la tarda, amb dinar inclòs. La formació és gratuïta i el que s’apuntin al curs se’ls retornaran les despeses del transport. Per a més informació i inscripcions: www.obertament.org., o participa@obertament.org.
Les entitats que treballen amb salut mental han participat aquest abril a les activitats de la Primavera Social, que promou l’Ajuntament de Berga per donar visibilitat a les entitats socials. Van tenir presència a la Fira d’Entitats Socials i Cooperació i han fet xerrades i altre activitats. Avui, dimecres, ASFAM organitza la xerrada ‘Aprendre a millorar la qualitat de vida a través del pensament’, a càrrec de la neuropsicòloga Goretti Solà, a 1/4 de 9 del vespre a l’Hotel d’Entitats de Berga. I ActivaMent col·labora amb el concurs fotogràfic ‘Emocions’, i aquest dissabte es farà una sortida al barri vell de Berga amb l’objectiu que els participants facin fotos i retratin, com a tema, l’amistat. Se sortirà a les 9 del matí de davant de l’Hotel Ciutat de Berga.
Altres actes previstos per aquests dies dins la Primavera Social són una xerrada avui dimecres organitzada per Ginkgo sobre ‘Mindfulness’, a càrrec de la neuropsicòloga Goretti Solà. Serà a les 6 de la tarda a l’Hotel d’Entitats de Berga. I el dijous de la setmana que ve, 28 d’abril, a 2/4 de 7 de la tarda al local de Creu Roja a Berga, xerrada sobre ‘Crisi de la població refugiada a Europa’, a càrrec del coordinador de Creu Roja Catalunya, Enric Morist.
Tertúlia sobre salut mental
De la tasca que fan les entitats que treballen amb salut mental al Berguedà n’hem parlat en una tertúlia especial a Ràdio Berga, amb la participació de Manela Quesada (Grup Horitzó), Charo Díez (ASFAM), Carme Pons (ActivaMent), Sara Vila (OTL), i la doctora Maria Ángeles Foz, dels serveis de Salut Mental.