Borredà celebra l’inici de les obres de la depuradora, vuit mesos després de barrar el pas a l’ACA

Borredà tindrà depuradora l’any 2018. Aquest juliol ha començat la instal·lació de conductes a la zona on s’alçarà la depuradora a partir del mes de setembre. Tot plegat arriba vuit mesos després que els veïns del poble impedissin que la constructora, OMS-SACEDE, iniciés les obres. Consideraven que la ubicació de la futura EDAR –a menys de 100 metres d’algunes cases del poble- era massa propera al nucli urbà i podia causar molèsties als veïns o pèrdues econòmiques als negocis del poble.

Ara, però, la situació s’ha reconduït i sembla anar per bon camí. Des del moment en què va esclatar el conflicte, Ajuntament, Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i veïns van iniciar unes negociacions per arribar al consens i evitar que el projecte de la depuradora de Borredà quedés en un calaix.  De fet, es va crear una comissió de seguiment, amb representants de la plataforma d’afectats, el consistori i l’ACA per tal de supervisar que les obres s’executarien de mutu acord.

L’Ajuntament es va postular com l’enllaç entre la plataforma popular i l’ACA: els vilatans volien canvi d’ubicació però l’ACA advertia que això era inviable perquè suposaria reformular el projecte i començar des de 0 altra vegada. Finalment, tot i que la depuradora s’alçarà en el mateix lloc, serà tapada i amb el mínim impacte visual, acústic i odorífer possible. “La situació s’ha reconduït i podem estar contents”, expliquen representats del veïnat a l’Aquí Berguedà.

Els reclams dels veïns, acceptats per l’ACA

D’entrada, els treballadors que van començar les obres el passat dia 7 de juliol fan un horari especial durant els mesos d’estiu per evitar molèsties als veïns. En concret, entre aquest dilluns, 17, i el proper 13 d’agost treballaran de 10 del matí a 7 de la tarda; mentre que durant la segona quinzena d’agost (del 14 al 27) faran vacances. A partir del dia 28, reprendran l’horari habitual, amb treballs des de primera hora del matí.

A banda, la plataforma popular va demanar, durant el període d’al·legacions, que es garantís el mínim impacte en tots els nivells. Pel que fa a l’apartat visual, van demanar a l’ACA que posés una pantalla arbòria continua entre l’estació i el poble, és a dir, que plantés arbres entre el nucli urbà i la depuradora. Pel que fa a l’impacte acústic i odorífer, el veïnat va demanar dos estudis per assegurar que el soroll seria el mínim i que els sistemes de filtratge que s’instal·laran a l’estació són efectius i impediran que les pudors arribin al poble.

L’alcalde: “Han estat 13 anys de gestions”

joan-roma-retallJoan Roma Alcalde de Borredà

“Puc veure les obres cada dia perquè s’estan fent sota el carrer on visc i m’omple de satisfacció veure que han tirat endavant. Han estat 13 anys de gestions des que ens van prometre l’estació i veig que és un desig fet realitat. A banda, hi ha un fet molt important i és que en menys de 10 mesos tindrem la riera neta. Fins ara les aigües brutes van a parar-hi i fa pudor, però a principis d’estiu de l’any que ve això s’haurà acabat. Tornarà a ser un goig caminar per la riera. Tots ens hem de fer responsables de contaminar el mínim possible. És un dels dos grans èxits dels meus 38 anys com a alcalde: l’altre va ser la renovació de tota la xarxa d’aigües de boca de Borredà, a la dècada dels 90.”

X