Josep Maria Casals, el ‘Casalets’, va deixar 29.000 euros repartits entre diverses entitats de Berga. La Llar Santa Maria de Queralt, el Taller Coloma, el grup Colònies a Borredà, la colla sardanista Brots Cim d’Estela, el Teatre Patronat, el Club d’Escacs Berguedà, el Club Esportiu Berga, l’Handbol Berga i el Bàsquet Berga. Tots apareixen en el testament, que va signar l’any 2007 i al qual ha tingut accés l’Aquí Berguedà a través de la família.
A més, el testament també especifica que el testador, el Casalets, volia que els clubs esportius que hi apareixen (el CE Berga, l’Handbol Berga, el Bàsquet Berga i el Club d’Escacs Berguedà) aprofitin els diners per “fer de tant en tant campionats entre ells -o també amb equips de fora- per fomentar les bases dels equips”. També suggereix que aquests campionats portin el seu nom, i recorda que sempre li havien agradat els esports. “Fa temps havia organitzat campionats de jovent de futbol; en quant al bàsquet, de jove fins havia arribat a fer d’àrbitre quan es jugava al pati dels ‘Hermanos’, al pati de ‘Sant Joan’ i també al Passeig de la Indústria, i a més havia sigut fins no fa gaire temps membre de la Junta”, exemplifica el testament.
A banda de les entitats i associacions anteriorment esmentades, el Casalets va deixar per escrit que volia que “tots els llibres, diaris antics i revistes que puguin interessar a l’arxiver de Berga, Xavier Pedrals,” quedin a disposició de l’Arxiu Comarcal del Berguedà. I, a més, segons han confirmat a aquest diari fonts de la família, el Casalets va incloure en el seu testament a fins a 12 particulars, entre família i amics, a banda de la seva germana, Maria Carme, l’hereva.
Josep Maria Casals va morir a Berga el passat 17 de novembre als 93 anys. El ‘Casalets’ -era així com el coneixia tota la ciutat- era una persona molt coneguda per tothom, no només per la seva manera de ser i de fer, sinó també per les seves singulars aficions. Es va perdre ben poca cultura berguedana durant els 93 anys que va viure. Li agradava ser part activa de les entitats, assistir als actes culturals i recopilar les signatures.
També tenia per costum deixar per escrit tot el que li passava cada dia. En una de les seves llibretes, el 22 de novembre del 2007 hi va escriure: “Avui he firmat el meu testament. He fet el que crec més normal, toca coses per a tots”.
La part del document que es refereix a les entitats diu així:
A l’Associació Protectora de Disminuïts Psíquics de Berga i Comarca, la quantitat de QUATRE MIL EUROS, essent voluntat del testador que en destinin DOS MIL EUROS a la “Llar Santa Maria de Queralt” i els restants DOS MIL EUROS al “Taller Coloma.
A l’entitat anomenada “Grup de Colònies a Borredá” , domiciliada al carrer Cervantes, número 25 de Berga, la suma de DOS MIL EUROS.
A l’Arxiu Comarcal del Berguedà, tots els llibres, diaris antics i revistes que li puguin interessar, a elecció del senyor Xavier Pedrals Costa.
A la colla sardanista “Brots Cim d’Estela”, la suma de DOS MIL EUROS.
Al Teatre Patronat de Berga, la suma de TRES MIL EUROS, amb la finalitat de destinar-les a les funcions que es realitzin amb caràcter infantil.
Al Club d’Escacs Berguedà, la suma de DOS MIL EUROS.
Al Club “HANDBOL BERGA”, la suma de QUATRE MIL EUROS; al club “FUTBOL BERGA”, la suma de CINC MIL EUROS; i al Club “BASQUET BERGA”, la suma de SET MIL EUROS.
És voluntat del testador, que els esmentats clubs, facin de tant en tant campionats entre ells o també amb equips de fora, per fomentar les bases dels equips. Aquests petits campionats podrien portar el nom de Copa o Trofeu “CASALETS”, ja que sempre li han agradat els esports, per exemple, fa temps havia organitzat campionats de jovent de futbol; en quan al bàsquet, de jove fins havia arribat a fer d’àrbitre quan es jugava al pati dels “Hermanos”, al pati de “Sant Joan” i també al Passeig de la Indústria, i a més havia sigut fins no fa gaire temps membre de la Junta.