Mor Llorenç Muguruza, “el primer neorural del Berguedà” i creador dels formatges Blancafort

Llorenç Muguruza
Llorenç Muguruza

Ha mort als 69 anys Llorenç Muguruza, creador dels Formatges Blancafort i una de les ànimes del futbol a Gironella.

El 1984 va decidir deixar la ciutat i canviar de vida. Venia de Terrassa acompanyat de la seva dona i una dotzena d’amics, amb qui van muntar una comuna hippie. “Vam ser els primers neorurals de la comarca. Fugíem de la ciutat buscant la natura i el contacte amb els animals”, recordava en una entrevista a l’Aquí Berguedà el 2008. La comuna es va acabar diluint, i va néixer un negoci familiar, la cooperativa de Ramaders de Cabres Lleteres del Berguedà, que es va establir a la casa Menudells, entre Gironella i Casserres.

Primer, va fer mató i formatge fresc, i després van arribar els formatges madurats. El Blancafort, etiquetat sempre com a Formatge del Berguedà, es va començar a vendre per tot el país. També va exportar a Suïssa, a Anglaterra i als Estats Units, entre d’altres països, tot i que Muguruza considerava que “l’exportació no és una carta prioritària, i que primer el sector s’ha de centrar a enfortir els canals comercials d’aquí”. Ell distribuïa en  hotels i restaurants de Barcelona, i a botigues delicatessen de tot l’Estat.

Els formatges Blancafort van guanyar medalles de plata a la fira Alimentària del 1986 i 1988, i la d’or, al tast internacional de Londres, l’any 1993. Muguruza també tenia el títol de mestre artesà formatger des del 1996.

Regidor d’Esports, president de l’Atlètic Gironella i apassionat de l’Índia

Muguruza va ser un gran afeccionat al món de l’esport i, en especial, al futbol. El 1991, es va presentar a les eleccions municipals amb la llista de Lluís Bertran (CiU) i va exercir durant un mandat com a regidor d’Esports. L’any 2009, va ser escollit president de l’Atlètic Gironella, i el 5 de febrer del 2013 va presentar la dimissió per motius personals.

També era un gran apassionat de l’Índia, on viatjava sovint. Va conèixer Vicenç Ferrer, i va col·laborar amb entitats solidàries, com Semillas para el Cambio. Admirava la cultura índia i formava part d’Om Ioguis, una associació de professors de ioga. Havia impulsat moltes iniciatives per donar a conèixer l’Índia i l’hinduisme al Berguedà, com un taller de kirtans a la Font del Balç o xerrades de viatges, com la que va fer l’any passat a la biblioteca de Gironella.

El funeral per Llorenç Muguruza es farà demà a les 11:30 h al Tanatori de Terrassa, on serà incinerat.

X