El nou contracte de neteja viària de Berga, a punt: 890.000 euros anuals per actualitzar un servei caducat fa 9 anys

El govern porta a aprovació el nou contracte al ple d'aquest dijous, amb la idea que la licitació es pugui iniciar en els pròxims dies i s'adjudiqui durant l'estiu.

Servei de neteja viària de l'Ajuntament de Berga

El govern de l’Ajuntament de Berga porta a aprovació al ple d’aquest dijous el nou contracte de neteja viària de la ciutat. «És el contracte de serveis més important que ha aprovat mai aquest ajuntament», ha recalcat el regidor d’Urbanisme, Aleix Serra, en la roda de premsa prèvia a la sessió. El govern estima que, amb el nou contracte, pagarà uns 890.000 euros cada any durant 8 anys (prorrogables a dos més, fins a 10), i aquesta inversió servirà per actualitzar les clàusules d’un servei que va caducar l’any 2015 i que, des d’aleshores, l’administració no ha estat capaç de licitar.

Per resoldre-ho amb les màximes garanties d’arribar al final del procés, l’Ajuntament ha encarregat part del procés a experts per «fer uns plecs molt ajustats, fiables i específics per tal que la licitació surti bé i quedi tot lligat», ha explicat Serra. Tot, amb l’objectiu d’evitar impugnacions força habituals en contractes d’aquesta envergadura i també amb la idea que, si es presenten recursos durant el procés, es puguin resoldre amb celeritat i no endarrereixin massa el calendari.

Sobre els tempos que hi haurà a partir d’ara, el regidor d’Urbanisme ha apuntat que, si el ple ho aprova, s’iniciarà la licitació en els pròxims dies i les empreses interessades tindran 45 dies naturals per presentar les seves ofertes. Per tant s’estima que, cap a finals de maig, s’acabarà aquest període i es podran començar a obrir sobres per estudiar tècnicament totes les ofertes i iniciar el procés d’adjudicació, amb la idea d’enllestir-ho al llarg de l’estiu.

Què hauria de millorar amb el nou contracte de neteja viària?

El més remarcable és que s’actualitza un servei que l’última vegada que es va licitar va ser l’any 1998. Des d’aleshores, la ciutat ha crescut molt i l’Ajuntament ha hagut de fer maniobres tècniques per anar cobrint els carrers que a finals dels 90 ni existien. De fet, des del 2015, quan va caducar el contracte, el ple ha d’anar aprovant una per una les factures extra per l’increment de costos i pels serveis que no es van preveure en el seu moment, però que ara s’han de prestar.

Aquesta és una pedra amb la qual el govern no vol tornar a ensopegar. Per això, un dels aspectes que incorpora el nou contracte és, lògicament, la incorporació de tots aquests nous carrers que a finals dels 90 no existien, però també la previsió de neteja en aquelles zones que actualment no estan urbanitzades però que probablement es desenvoluparan en els pròxims anys.

Més enllà d’això, el nou contracte incorpora dues millores que el regidor d’Urbanisme ha destacat. La primera és que l’empresa que el guanyi s’ocuparà de les zones verdes. Fins ara les neteja la brigada de jardineria, i això fa que no pugui dedicar tot el seu temps a cuidar els jardins, que és veritablement la seva feina. Així, el personal de neteja s’ocuparà de la brutícia i la brigada de jardineria, de la verdor.

L’altra gran novetat és el reforç de neteja pels carrers on l’Ajuntament ha detectat que hi ha més activitat. L’empresa a qui s’encarregui el servei haurà de destinar, a més, una part del personal a imprevistos que puguin sortir. Un personal que també incrementarà: ara està format per una dotzena de persones i, amb el nou contracte, n’hi hauria d’haver 16. L’empresa també haurà de renovar la maquinària per disposar de màquines més específiques.