La Festa dels Elois de Berga estrenarà un passacarrers de tarda, sense animals, però amb aigua i xaranga musical

Amb l'acte, l'organització vol farcir encara més el cap de setmana dels Elois i assegura que és una iniciativa per atraure més jovent i per complementar i potenciar el rapte de la núvia que organitza la Farsa.

Representants de les entitats implicades en Els Elois han presentat l'edició de la festa del 2025. MARC CANTURRI

La Festa dels Elois de Berga tindrà novetats importants aquest any. L’Ajuntament i la Junta Conservadora dels Elois opten per impulsar un nou passacarrers, la tarda de dissabte, sense animals, però amb aigua i l’animació de la xaranga del municipi, els Entrompats Band.

La passada, a més, anirà lligada amb el rapte de la núvia que organitza l’Agrupació Teatral La Farsa. «Estem acabant de perfilar el recorregut, però en algun moment de la tarda el rapte coincidirà amb els Entrompats i ho lligarem tot plegat per acabar el rapte i començar la passada», ha explicat Lourdes Sensada, de la Farsa.

La regidora de Programació Cultural, Ermínia Altarriba, ha afegit que volen «anar farcint el cap de setmana dels Elois de festa». La regidora confia que la remullada de dissabte sigui «un gran reclam per al jovent» i «un plus per a la festa», que, diu, «va tenint novetats any rere any amb la idea de assegurar-ne la continuïtat».

El cap de setmana dels Elois serà l’últim de juliol: el programa arrencarà divendres 25 i acabarà diumenge 27.

El taller de traginers, just abans de la passada de dissabte

Una altra de les novetats del programa és que el taller de traginers —obligatori per als infants que muntaran els rucs i els adults que els acompanyaran en les passades amb animals— serà just abans de la passada de dissabte a la tarda. El taller es farà a l’antic espai de l’institut Serra de Noet, al costat de la comissaria dels Mossos d’Esquadra, a les 4 de la tarda.

A dos quarts de 6, infants i adults que hagin fet el taller podran recollir els animals al mateix lloc, al costat de la comissaria. L’adult en serà responsable des d’aquell moment fins a retornar-lo, havent acabat la passada. Per participar al taller, cal inscriure’s des d’aquest dijous i fins dijous de la setmana que ve, dia 24, a través de l’aplicació Berga Connecta o bé presencialment a l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament, en horari d’obertura.

El recorregut de dissabte s’iniciarà des de Cal Passasserres, a la Valldan, a dos quarts de 7, arribarà fins a Santa Magdalena passant per la Font del Ros, el carrer del Roser, el carrer major i carrers del capdamunt de la vila, i tornarà pel passeig de la Indústria, la ronda Moreta i el carrer del Roser.

A les 7 hi haurà sardanes a la plaça Viladomat. I a les 8 arrencarà l’escenificació teatral del rapte de la núvia, que precedirà l’inici de la remullada festiva, sense animals, però amb música i aigua. La remullada arrencarà a la plaça de la Creu i acabarà a la plaça de la Pietat, on a dos quarts de 12 de la nit arrencarà el concert de versions a càrrec del grup berguedà Vertigen.

A la Pietat, hi haurà servei de bar i entrepans a càrrec de l’Associació de Veïns del carrer de la Pietat.

Més pes per a la plaça Santa Magdalena

Des de l’any passat, els cavalls no pugen a Santa Magdalena en una normativa que l’organització ha hagut d’acatar per al benestar animal. Els rucs hi pugen, però sense genet. El cas és que l’organització no vol, en cap cas, que el capdamunt de la vila perdi protagonisme en la festa, i és per això que durant tot el cap de setmana vetllaran perquè hi hagi més animació.

A banda del final de festa de dissabte, l’endemà també hi passaran actes centrals del programa. Per exemple, es recupera la xocolatada a Santa Magdalena en el marc de la passada matinal de diumenge, que arrencarà a la Font del Ros a tres quarts de 9. Els veïns guarniran la plaça i oferiran coca, xocolata i barreja als assistents, en el marc de la tradicional benedicció dels animals.

El matí es tancarà amb els actes tradicionals. A dos quarts de 12 hi haurà la missa a Sant Francesc, amb tota l’escenificació de la boda típica de l’Alt Berguedà. Durant la missa, es repartiran els tradicionals panellets i, en acabar, la comitiva anirà a la plaça de Sant Joan per dansar el Ballet de Déu (o de l’Adéu).

A dos quarts de 2, es lliuraran les ferradures a la sala de plens i a les 7 de la tarda el programa es tancarà amb el ball popular a la plaça Viladomat, amb Dolfi i Fermí Duet. En cas de pluja, el ball serà a l’Hotel d’Entitats.

Divendres, un pròleg que es consolida

Més enllà dels actes del cap de setmana, l’organització opta un any més per oferir el primer tastet d’activitats divendres. En concret, es presentarà el programa a les 7 de la tarda, en un acte a la sala de plens, a càrrec de Toni Massanés, autor dels textos que s’hi inclouen i que relacionen la festa amb la feina del gremi dels traginers. El programa i el cartell d’enguany han estat dissenyats i maquetats per Anna Borràs Bertran.

Més tard, a les 10 de la nit, la jornada es tancarà amb l’espectacle Pell muda, de la Companyia Llumeü, a la plaça de la Pietat. Es tracta d’una proposta de circ, dansa i teatre físic, protagonitzada per Laura Marsal i Miquel Carbonell, que s’havia de fer fa uns mesos al parc del Lledó, però que es va haver de suspendre i ara s’ha reprogramat.