Montclar amarra el control de l’aigua: tota la xarxa municipal, digitalitzada, per poder detectar avaries a l’instant

El nou sistema permet un control immediat i rigorós de qualsevol incidència, avaria o fuita, així com de la facturació i de la resta d'aspectes relacionats amb el servei de l'aigua.

Aposta important de Montclar per la xarxa d’aigua municipal. L’Ajuntament ha completat la digitalització de tota la xarxa, després de mesos d’obres. L’actuació ha tingut un cost de més de 115.000 euros, finançats a través de la Diputació de Barcelona, i marca un abans i un després en la gestió del servei.

L’actuació evidencia una aposta per la innovació tecnològica i per una administració sostenible dels recursos hídrics. En aquesta línia, s’incorpora un sistema avançat que consolida un model de gestió més modern, eficient i responsable.

Tot plegat permetrà oferir un servei públic totalment digitalitzat, amb un control immediat i rigorós de qualsevol incidència, avaria o fuita, així com de la facturació i de la resta d’aspectes relacionats amb el servei de l’aigua.

A la vegada, els abonats a la xarxa d’aigua potable de Montclar disposaran de més informació sobre el seu consum i podran configurar avisos i alarmes personalitzades, gràcies al programa de digitalització.

Una orografia singular

Montclar és un municipi amb una extensa xarxa de distribució d’aigua potable a causa de la dispersió d’habitatges i granges. Això, històricament l’ha abocat a afrontar dificultats importants en la gestió i el control del servei d’aigua.

Fins ara, els comptadors no permetien una supervisió adequada i els sistemes de telecontrol existents havien quedat obsolets, fet que feia prioritària la seva renovació.

Raquel Sala, alcaldessa de Montclar, exposa que aquesta era una actuació totalment necessària i una prioritat absoluta: «Tenim un compromís clar amb l’eficiència i la sostenibilitat, i la renovació del sistema era una prioritat d’aquest mandat». L’alcaldessa celebra que les obres garanteixen «una gestió més responsable dels recursos hídrics, tant a nivell administratiu com individual».

Amb la nova digitalització es poden conèixer en temps real els nivells dels dipòsits, els nivells de clor i els cabals d’entrada i sortida d’aigua de cada ramal.

Telegestió als dipòsits i nous comptadors

L’actuació de digitalització de la xarxa d’aigua de Montclar s’ha portat a terme en diferents branques de treball.

Primer de tot, s’ha implantat la telegestió als dipòsits i pous municipals. Això s’ha fet renovant els antics sistemes de telecontrol dels diferents dipòsits de la xarxa d’aigua, que tenien més de 20 anys d’antiguitat i havien quedat totalment obsolets.

A més, s’han substituït tots els comptadors domèstics per dispositius IoT, que envien les lectures de consum diàriament i desglossades per hores. Aquest sistema permet a l’Ajuntament conèixer el percentatge d’aigua que es perd a cada sector de la xarxa i detectar amb rapidesa possibles fuites o usos irregulars.

Igualment, el sistema genera avisos automàtics quan es detecten consums anòmals en un habitatge, facilitant així l’avís immediat a l’usuari.

Un portal digital i personalitzat

Amb el nou sistema ja en marxa, els abonats disposen d’una plataforma web i d’una aplicació mòbil des d’on poden consultar el consum horari del seu comptador i configurar alertes en cas de consum excessiu.

D’aquesta manera poden consultar-ho en qualsevol moment i evitar haver d’esperar a la lectura trimestral. S’hi pot accedir a través del web https://aigua.montclar.cat/login o mitjançant l’aplicació Aigua Montclar, disponible per a dispositius iOS i Android.