La intervenció a la plaça del Forn de Berga és una de les més ambicioses que s’han de fer al barri vell de la ciutat en el marc del pla de barris. Ha de servir per remodelar de manera integral una plaça que ara es troba degradada i descuidada. Els arquitectes volen que sigui un pol d’atracció prop del carrer Major, que es recuperi un espai molt poc aprofitat actualment. En aquest sentit, la proposta que planteja l’avantprojecte és deixar un gran espai al centre de la plaça, sense mobiliari urbà, per tal de poder-hi realitzar actes cívics. Aquesta és una de les idees que s’ha exposat als veïns de la zona assistents al taller participatiu. Més d’una vintena de persones han volgut conèixer quines línies d’actuació marca l’avantprojecte per a la plaça del Forn i el carrer Menorets. La reunió entre veïnat i arquitectes ha estat positiva. Segons Antoni Mas, arquitecte responsable del pla de barris, «la majoria de propietaris tenen clar que havia de ser una zona lliure d’aparcaments».
Els veïns han pogut fer les aportacions que han cregut oportunes, però segons Mas han vist de bon ull l’avantprojecte de la plaça del Forn i el carrer Menorets, «jo diria que el projecte ha encaixat amb la mentalitat dels veïns».
Un cop analitzada la proposta es faran arribar a l’equip tècnic les conclusions que es van posar sobre la taula, i també a tot el veïnat. A partir d’aquí es pot estudiar si convé fer alguna modificació abans de tirar endavant el projecte. Un projecte que també contempla millorar l’accés des de Sant Francesc al carrer Menorets –tot i que Mas ja ha apuntat que en aquest cas caldrà mantenir les escales–; arreglar l’accés del carrer Major a la plaça del Forn, fent-lo més ample i digne; i suprimir les barreres arquitectòniques de la zona per tal de facilitar l’accessibilitat a les persones minusvàlides.


