Més de la meitat dels llibres que exposen les llibreries del Berguedà a les taules de novetats i als aparadors són en català. La xifra supera de tros la mitjana del país, on els llibres en la llengua pròpia representen només un terç de tots els que són visibles als establiments comercials. Són xifres d’un estudi de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana.
Segons els llibreters, la sociologia lingüística de la comarca impulsa els berguedans a comprar llibres en català, tot i que, a vegades, l’oferta no sigui suficient, sobretot en assajos de matèries molt especialitzades.
De tota manera, els hàbits lingüístics dels lectors berguedans també han evolucionat amb el pas dels anys. I, si abans hi havia una militància pels llibres en català, la situació ha anat canviant.
A més, la indústria editorial en llengua castellana és molt més forta i, per això, els llibreters han de fer esforços per aconseguir arribar a l’equilibri entre totes dues llengües.
La llengua també varia molt segons el tipus de publicació. Els llibres infantils es venen molt majoritàriament en català, igual que les obres de temàtica local, tot i que, precisament, els llibreteres troben a faltar un esforç per fer més traduccions en d’altres idiomes que permetessin fer arribar les publicacions del Berguedà al públic estatal i als turistes internacionals.
Segons l’estudi dels editors, la presència de llibres en català a les grans superfícies baixa fins a un de cada sis, i als hipermercats i les llibreries dels aeroports, encara descendeix més, només un de cada deu llibres és en català.


