L’esperada autovia arriba a pedaços i entre queixes

El Berguedà ha estrenat aquest any una part del desdoblament de l’Eix del Llobregat. És la primera vegada que la comarca té una autovia de quatre carrils, i es tracta d’una infraestructura llargament esperada que, malgrat tot, ha arribat entre queixes i molèsties, i a pedaços. De moment, carretera nova de Navàs a Puig-reig, i de Gironella a Berga, però no pas a la zona de l’orella que el Govern va retallar, a instàncies d’alcaldes i d’entitats ciutadanes.
Hi havia pacte amb el territori. La carretera, finalment, no s’acostava a Casserres, tal com pretenien des del municipi. Però el Grup de Defensa del Berguedà Oest es mostrava content. Havien començat les obres per enllaçar Casserres amb la nova C16 de quatre carrils.
A principis d’agost, començaven les inauguracions. No hi havia tallada de cinta, però sí obertures parcials de les obres que s’havien anat fent en els últims anys. Primer, dos quilòmetres a l’altura del revolt de la Granota, i després, el 9 d’agost, dos quilòmetres més, que posaven la carretera a l’altura de Puig-reig, per satisfacció de Saturnino Domínguez. “Ha arribat el progrés”, exclamava l’alcalde de Puig-reig. Semblava dir el mateix el conseller Nadal.
I el segon tram, Gironella-Berga, obria el 25 d’agost, però ho feia amb deficiències. Uns quants quilòmetres per desdoblar encara feien efecte embut. Malgrat tot, l’alcalde de Gironella, Ramon Costa, i l’accidental de Berga, Josep Xoy, preferien veure-hi la transcendència històrica.
El gran problema era Cal Rosal. Els accessos feien difícil d’entar-hi i de sortir-ne. I el poble que havia viscut abocat a la carretera, convertint-se en una gran àrea de serveis, es quedava sense això, sense carretera. La C16 s’allunyava, i era difícil entrar al poble. L’alcalde, Martí Corominas, fins i tot posava en dubte que fos el millor moment per obrir l’autovia.
I les queixes es van multiplicar amb l’obertura, al setembre del mercat del bolet. Ni una ànima, perquè la carretera ja no convidava a parar-se a Cal Rosal, fins al punt que els venedors van optar per demanar a l’Ajuntament de Berga de traslladar-se a la capital.
I l’any acaba amb promeses del govern d’estudiar què es pot fer a Cal Rosal. Però la Generalitat sembla dir a Olvan: s’ho havien d’haver mirat abans. Serà difícil ara fer marxa enrere en una gran obra, i fer modificacions en el que s’acaba d’obrir. Obertura història de l’autovia: la C16 desdoblada ja és una realitat al Berguedà.