Una família de l’Ametlla crea un banc d’ADN per identificar desapareguts de la Guerra Civil

La família de Guillem Malagarriga Ribalta, fill de Cardona però resident a l’Ametlla de Merola, li va perdre la pista l’any 1938. És un dels desapareguts de la Guerra Civil espanyola, i ara la seva família ha promogut la creació del primer banc d’ADN per a la futura identificació d’aquestes persones. Es tracta que els familiars més directes que encara queden vius d’aquests desapareguts deixin a bon resguard una mostra que en el futur, quan finalment es permeti l’obertura de les fosses, facin possible fer la comparativa i aconseguir una identificació fiable.
La iniciativa, la primera d’aquestes característiques a Catalunya i a l’estat, es va presentar divendres al vespre a l’Ametlla a càrrec de Marc Antoni Malagarriga Picas, nebot del desaparegut i que va destacar que perquè el banc “tingui sentit” cal que siguin “centenars o milers” els que s’hi afegeixin. També va recordar que a Catalunya hi ha 4.500 famílies que han fet un moviment o altre per trobar als seus familiars desapareguts, els quals es calcula que a tot el país són 15.000 persones.
El banc s’ha posat en marxa juntament amb el Laboratori de Genètica Forense de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona, on es processen i conserven les mostres d’ADN, el qual garanteix que les mostres tindran valor legal.
Malagarriga detalla que és important que les famílies que vulguin fer aquest pas, n’estiguin ben convençudes. Fer les mostres comporta despeses i cal seguir tot un procés. El primer que s’ha de fer és elaborar un arbre genealògic perquè els metges determinin quines són les persones més significatives per prendre les mostres. Posteriorment es fa l’extracció de sang de cada un per obtenir les mostres d’ADN purificat, que s’aconsegueixen de l’extracte sec de la sang. La meitat de les mostres obtingudes es conserven al banc i la resta les guarda la mateixa família.
Marc Antoni Malagarriga recorda que el seu oncle va viure 10 anys a l’Ametlla, fins a mitjans dels anys 30 i que es va entregar, després d’intentar fugir a Andorra sense èxit. A Montjuïc, se li va fer el judici i va anar a parar al camp de treball número 2 de l’Hospitalet de l’Infant, des d’on es creu que va ser traslladat a La Seu d’Urgell.
Les famílies interessades a saber més coses d’aquest banc d’ADN per identificar als desapareguts de la Guerra Civil poden posar-se en contacte amb la Unitat de Medicina Legal de la UB o amb les famílies Malagarriga-Picas i Sort-Sala-Ribalta, al telèfon 667.517.069 i el correu OnEtsOncleGuillem@gmail.com i Guinau-Heredia-Jornet, al número 619.315.568 i l’adreça OnEtsPadriJaume@gmail.com.