Les associacions de veïns de Berga i algunes entitats culturals i esportives de la ciutat que van participar a l’elecció del Premi a la Cultura han expressat la seva “indignació” per l’actuació dels grups polítics municipals al ple de dijous a l’hora de debatre i aprovar atorgar el Premi a la Cultura a Jaume Farguell, fet que va derivar a una posterior renuncia de Farguell al Premi a la Cultura 2013. Volen que el premi es declari desert.
L’equip de govern de CiU va ser l’únic que va votar a favor d’atorgar el premi a Farguell, decisió presa per les entitats de la ciutat, que són les que proposen candidats i voten. Els grups a l’oposició no hi van votar a favor. La CUP i el grup no adscrit es van abstenir i el PP hi va votar en contra. Les entitats ho lamenten i consideren que uns i altres “no van estar a l’alçada de les circumstàncies i del premi, barrejant l’acció política de l’exalcalde Jaume Farguell amb la seva trajectòria cultural innegable”, diuen.
Les entitats havien votat per àmplia majoria a Jaume Farguell Sitges per la seva contribució a la cultura, considerant que mereixia el Premi a la Cultura 2013. No hi va haver unanimitat a l’Ajuntament. Tot i això la majoria absoluta de CiU ho va aprovar. Però Jaume Farguell “per dignitat” va renunciar al premi. Una situació que a les entitats “ens ha fet sentir vergonya” apunta un comunicat de les associacions de veïns, que també diu que “a l’equip de govern de CiU li va faltar empenta per aclarir els objectius del premi, valorar el treball de les entitats i defensar la seva aportació, les quals, recordem, són les més properes al ciutadà”.
El comunicat de les associacions de veïns de Berga, al qual s’hi sumen entitats culturals i esportives de Berga, no demana que ningú canviï el seu vot sinó “una rectificació del to amb què els grups van intentar sense èxit defensar els seus arguments menystenint a la persona proposada, Jaume Farguell, i a les entitats i particulars que el van proposar i votar per gran majoria”. I afegeix: “mai no hi havia hagut tanta participació i consens entre entitats i particulars a l’hora de presentar un candidat” ressalta un altre comunitat emès per entitats culturals i esportives, que també destaca que “estem dolgudes pel menyspreu que ha tingut l’ajuntament envers el candidat i nosaltres, tant pels motius poc escaients i desagradables que van presentar els grups de l’oposició com pel poc interès i la manca d’arguments de l’equip de govern en defensar les bases establertes i el motiu pel qual es va crear i es dóna aquest premi”.
Entitats culturals i esportives i associacions de veïns reclamen que aquest any, després de la renuncia de Jaume Farguell, el premi Ciutat de Berga a la Cultura es declari desert. També volen que es demanin disculpes públicament a Farguell i a les entitats de la ciutat, ressaltant que “aquestes peticions, les faríem fos qui fos el premiat, sempre escollit democràticament”.

