El Consell Comarcal del Berguedà gestionarà partir d’ara els permisos d’activitats i de navegació al pantà de la Baells. Un acord amb l’ACA, titular de l’embassament, permetrà agilitzar la regulació dels usos a la Baells i ampliar les activitats que s’hi fan amb navegació amb motor, rem, vela, esports nàutics i zones de bany.
Disposar d’un pla d’usos menys restrictiu i més generós era una llarga demanda del territori, tant de l’Ajuntament de Cercs com del de Vilada i també del Consell Comarcal del Berguedà, que avui han aplaudit aquest acord amb la Generalitat. Es fa realitat el reivindicat aprofitament turístic i lúdic del pantà de la Baells, una infraestructura que es va inaugurar l’any 1976.
El conveni s’ha signat aquest matí al Xalet d’administració de l’embassament, presidit pel conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, que ha destacat la importància d’aquest pla d’usos de la Baells. Serà el primer embassament on es durà a terme a partir del 25 de juny aquesta iniciativa amb la intenció d’exportar-la a tots els 16 pantans catalans i 23 trams de rius de les conques internes, per incentivar els usos turístics i de lleure.
Aquest nou marc normatiu servirà per fer compatibles les funcions dels embassaments i rius amb les activitats turístiques, sempre reservant la qualitat de les masses d’aigua, garantint la seguretat de les persones, i evitant la proliferació de les espècies invasores.
Aquestes infraestructures havien tingut fins ara un doble funció: emmagatzemar reserves d’aigua per garantir les demandes; i laminar les avingudes d’aigua en cas de pluges intenses a les capçaleres, evitant així afectacions aigües avall. Ara, amb aquesta tercera vessant es pretén crear les condicions perquè els mateixos territoris amb pantans puguin dissenyar, d’acord amb l’ACA, estratègies de lleure dinamitzadores de l’economia local.
El nou model de gestió permetrà, en aquest cas al Consell del Berguedà gestionar l’activitat del pantà de la Baells de forma molt més propera al territori, ja que fins ara feien falta quinze dies per revisar els formularis de sol·licitud d’activitats i de navegació i ara en un sol dia s’atorgaran els permisos. El Consell Comarcal haurà de verificar les declaracions d’acord amb les instruccions i models de l’ACA i aquestes es trametran setmanalment, juntament amb el número de matrícula assignat a cada embarcació. Només en aquells casos en què el Consell Comarcal consideri que l’activitat descrita en la declaració responsable de navegació resulta incompatible amb les finalitats i integritat del domini públic hidràulic, haurà de notificar-ho a l’ACA per tal que ho resolgui. Suposarà una simplificació administrativa, a banda d’anar ampliant progressivament l’oferta amb la finalitat d’impulsar noves activitats econòmiques i fer de la Baells un element dinamitzador del territori, ha dit el president del Consell, Sergi Roca.
A més, durant aquest any el Consell Comarcal del Berguedà també impulsarà visites de caràcter cultural i didàctic a la presa de la Baells, amb un recorregut per les instal·lacions principals.

