L’Hospital de Berga, a la cua en eficiència

L’Hospital Comarcal Sant Bernabé de Berga és un dels hospitals comarcals de la xarxa pública menys eficients de Catalunya, ja que es troba pitjor que l’estàndard segons un llistat fet públic per la Generalitat de Catalunya. Es basa en un informe de la Central de Resultats 2013 de l’Agència de Qualitat i Avaluació del Sistema Sanitari de Catalunya (AQuAS) del Departament de Salut.

Per mesurar l’eficiència de cada hospital, l’AQuAS estableix un indicador sintètic d’adequació, que ha mesurat a partir d’unes ponderacions en quatre àrees, amb diferents apartats dins de cadascuna. Les àrees avaluades són en primer lloc les estades a l’hospital, que en aquest cas la mitjana a l’hospital de Berga és de 4,7 dies. La mitjana catalana se situa als 6,1 dies. També s’han fixat en el nombre de cesàries (com més cesàries innecessàries menys eficiència) i a Berga es van fer un 36% de cessàries el 2013 (de 183 parts, 66 van ser per cessària). Un altre indicador són les hospitalitzacions potencialment evitables, i l’estudi situa l’hospital Sant Bernabé en un 24%, mentre que la mitjana catalana és del 16%. I pel que fa la gestió de les urgències, en aquest cas l’índex de satisfacció és del 7,6, igual que la mitjana catalana.

En aquest sentit, l’Hospital Clínic, de Barcelona; el Josep Trueta, de Girona; el Verge de la Cinta, de Tortosa; i l’Hospital d’Olot, són alguns dels que estan per damunt dels estàndars, i per tant considerats com a més eficients. Com a estàndards: la Vall d’Hebron, de Barcelona, el Joan XXIII, de Tarragona; la Mútua de Terrassa, el Parc Taulí de Sabadell, Althaia, de Manesa; l’Hospital de Puigcerdà i el de la Seu d’Urgell, entre d’altres. I entre els menys eficients, a part del de Berga també hi figuren l’hospital de Sant Pau i el Sagrat Cor, de Barcelona; el Sant Joan de Reus, el de Figueres, i el de Campdevànol, entre d’altres.

El director de l’Agència de Qualitat i Avaluació del Sistema Sanitari de Catalunya (AQuAS), Josep Maria Argimon, ha dit que “no hi ha hospitals bons o dolents, cadascun destaca en alguna cosa i ha de millorar en un altre aspecte”. Ha recordat que aquest és el tercer any que es realitza l’estudi centre a centre i que “el resultat demostra que tenim un sistema sanitari que funciona” i que l’estudi és “una manera d’incentivar els centres sanitaris amb l’objectiu que siguin millors i es comparin amb els del costat”.

5% menys de pressupost per no assolir objectius

Aquesta informació servirà per imposar objectius de millora als centres amb pitjors resultats de cara a propers contractes d’activitat del Catsalut. Són contractes que estableixen la pràctica totalitat del pressupost que tenen els hospitals, i un 5% depèn de l’assoliment d’objectius. En aquest sentit, hospitals com el Sant Bernabé de Berga veuran com l’any que ve es reduirà aquesta part variable vinculada a la consecució d’objectius.

 

FOTO: Façana de l’Hospital Comarcal Sant Bernabé de Berga. AUTOR: Ricard Codina

X