Fa un any que Montse Venturós va ser investida alcaldessa de Berga. Per sorpresa i pels pèls. 58 vots van permetre a la CUP ser la formació més votada i aconseguir la seva primera alcaldia en una capital de comarca. La CUP prenia el relleu a Convergència, governant amb minoria l’Ajuntament de Berga. I MontseVenturós ocupava el lloc de Juli Gendrau.
Com el veu, aquest any que deixa enrere?
Ha estat un any de conèixer l’estructura de l’Ajuntament de Berga. Ens vam trobar un ajuntament amb un motor que no funcionava i hem posat els engranatges perquè torni a circular. Ara estem engegant el motor per tirar endavant les accions que ens marquem des de la CUP.
En més d’una ocasió ha comentat que han de “gestionar la misèria”. Tan caòtic era l’estat financer de l’Ajuntament?
No només a nivell financer. La part econòmica n’és una, però en molts
molts altres aspectes l’Ajuntament estava malament i, per això, hem invertit molt temps a estructurar i organitzar l’Ajuntament tal com la CUP entén que ha de funcionar una administració pública. A part de dedicar bona part del temps a la gestió del dia a dia, podem dir que ens ha ocupat el 80% del temps.
Reduir el deute és el gran objectiu. Quines són les xifres ara?
Continuem amb un deute de 18,5 milions d’euros, però hem fet feina i continuem treballant per reduir-lo. D’entrada vam reduir la despesa mensual de l’Ajuntament, vam establir un protocol de compres, i vam començar a pagar els proveïdors a 30 dies.
Parlaven d’una auditoria pública del deute per determinar quina part és il·legítima. No s’ha fet. Es farà?
Se’ns demanaven uns 22.000 euros i vam prioritzar intentar aturar la despesa mensual que es generava. Però continua estant sobre la taula i ens agradaria dur-la a terme.
Poc temps han tingut per desenvolupar el seu programa electoral. Quines accions destaca del primer any de la CUP?
Si fem un repàs a les diferents àrees, en l’àmbit urbanístic, ha estat clau desencallar la claveguera a cel obert de la Rasa dels Molins. Era un problema enquistat des de feia molts anys. Se’n va fer l’aprovació inicial al febrer i ara estem pendents de dos informes preceptius de l’Agència Catalana de l’Aigua per iniciar les obres de canalització.
S’ha fet la modificació urbanística per poder execturar les obres de l’edifici del SI Serra de Noet. I també destacaria el canvi de llums dels carrers per leds, amb un important estalvi energètic per les arques municipals. En temes de serveis socials hem posat l’accent en la pobresa energètica, entre d’altres programes. En l’àmbit de cultura, s’han establert relacions entre entitats, hem fet una programació teatral participativa i hem ampliat la cartellera. A la regidoria d’Esports, es treballa per regular els espais municipals esportius pel que fa a les activitats. En Promoció Econòmica, hem licitat el contracte de reforma del pàrquing del Mercat Municipal, hem fet el mercat de primavera, hem reordenat la Fira de Maig, s’ha establert la fira de tardor al carrer del Roser, i aquest juny es fa la primera edició de la fira Ambsense, pionera sobre al·lèrgies i intoleràncies alimentàries. En temes de comerç, s’ha continuat dinamitzat i donant suport als comerciants.
Per altra banda, s’han ordenat arxius d’expedients, cosa que ha permès localitzar documents valousos que es desconeixien, com la llicència d’activitats del Mercat Municipal. També s’estan fent els estudis per la municipalització de la neteja dels edificis municipals. I, en l’àmbit de personal, hem volgut establir un programa de formació per als treballadors, perquè puguin oferir un millor servei. A més, s’han eliminat les contractacions per ETT. Són, entre d’altres, les accions que hem fet aquest primer any de mandat. I, sobre Patum, un altre gran àmbit, estem pendents de fer valoració el mes que ve però, en general, el balanç és positiu.
I, per als propers mesos, quins són els projectes prioritaris?
Primer, continuar treballant per tenir una administració eficaç amb una bona estructura interna. Això és clau per fer visibles després alguns canvis que ara potser no són notoris. Hi ha feina per fer, perquè hi ha temes a l’Ajuntament que són problemàtics, com per exemple la resposta a les instàncies. També és important portar l’Ajuntament a fora, és a dir, fer assemblees i trobades amb veïns, cosa que aquest any no hem pogut fer. L’Ajuntament ha de ser més transparent, i això ho tenim entre mans. Hem treballat diversos aspectes de la Llei de la Transparència, i aquest estiu presentarem el Portal de la Transparència de l’Ajuntament. Però volem ser més exigents també en la participació ciutadana.
I, a més, hem de continuar la tasca de desenvolupament de drets socials: donar eines perquè la ciutadania pugui ser autosuficient, però garantint sempre el dret a l’habitatge i els subministraments bàsics.
Governen en minoria, amb sis regidors. No deu ser fàcil.
No ho és gens, però, en qüestions de ciutat, hi ha ha punts d’entesa amb tots els grups, malgrat ser antagònics en la línia ideològica. Governar en minoria dóna validesa als projectes perquè s’omplen de diversitat i d’opinions.
L’oposició —6 regidors de CDC, 3 d’ERC, 1 del PSC, 1 d’ICV— no han estat durs, han aplicat la política de “deixar fer el primer any”. Temen que a partir d’ara sigui més dura i exigent?
Això no em fa por. I que parlin de deixar fer tampoc no m’agrada, perquè vam guanyar unes eleccions, el poble ens va escollir per governar Berga. L’oposició no em fa patir, sempre que sigui una oposició constructiva, que no faci demagògia i es treballi des d’un prisma constructiu.
Quins han estat els moments més complicats i els més agraïts que ha viscut fins ara com a alcaldessa de Berga?
He tingut molts moments dolents. Mai a la meva vida havia plorat tant com aquest últim any. Pateixo molt quan veig que és difícil tirar endavant les coses, per tal com està l’Ajuntament, quan t’adones de coses que no haurien de ser normals en una administració pública… Però, per altra banda, també tinc estones fantàstiques, m’ho estic passant bé i estic aprenent molt. És un repte i això fa que tingui ambició i ganes de treballar. A mi no em paren. Quan veus que tens capacitat de canviar les coses, més ganes tens de fer-ne. I som un equip potent amb ganes de treballar i amb moltes persones al darrere que ens ajuden. Desenvolupar projectes per a la teva ciutat compensa els moments més durs.
Està sent jutjada per la justícia espanyola per no despenjar l’estelada del balcó de l’Ajuntament a les eleccions catalanes i espanyoles. No va entrar a declarar en el seu moment. Ha tornat a ser requerida?
De moment no he tornat a ser cridada al jutjat.
I treuran l’estelada pel 26-J?
Per a les eleccions espa-nyoles del 26 de juny, de cap manera retirarem l’estelada del balcó de l’Ajuntament de Berga.
Aquest no és l’únic procés judicial obert.
Tenim 41 contenciosos administratius oberts. Tots van ser generats abans de l’entrada de la CUP al govern. Això no vol dir que n’estiguem exempts, però aquests són els que ja hi havia sobre la taula i hi estem treballant. Tenim concessions com la d’Inberga Tur en què intentem que hi hagi mediació prèvia i parlarem amb els agents implicats.
Quines impressions li transmet la ciutadania?
Hi ha de tot. Però estic oberta a parlar, a propostes i valoro les aportacions. Les crítiques barates no em serveixen. Les constructives, sí. Intento ser sensata i honesta i m’importa el dia a dia de les persones.
L’equip de govern de la CUP de Berga farà balanç aquest dilluns a la tarda davant de la ciutadania del primer any de mandat, responent preguntes i dubtes. Es farà a les 6 de la tarda a la plaça de Sant Pere, en cas de mal temps al vestíbul del Teatre Municipal.
FOTO: Montse Venturós, alcaldessa de Berga, als estudis de Ràdio Berga / AUTORA: Anna Costa