Tres clubs de futbol del Berguedà es barregen en un partit i clamen per eliminar barreres en el món de l’esport

Hi van participar jugadors i jugadores dels sèniors masculí i femení del CE Berga, el CCR Alt Berguedà i el FC Montmajor, els tres clubs de la comarca que compten amb secció masculina i femenina dels seus sèniors

Còctel insòlit de futbol al camp municipal de Berga. Convocats pel Consell Comarcal del Berguedà, aquest dimecres jugadors i jugadores del CE Berga, el CCR Alt Berguedà i el FC Montmajor van disputar un partit de futbol 11, barrejats de manera aleatòria.

Cada club va aportar jugadors, jugadores, entrenadors i entrenadores a la causa: els jugadors i jugadores es van dividir en dos equips i els entrenadors i entrenadores es van repartir entre les dues banquetes. Així, es van formar dos equips integrats tant per nois com per noies, procedents de diferents clubs i equipats amb la indumentària pròpia del seu equip. Es van disputar dues parts d’uns 20 minuts i es van poder veure fins a cinc gols.

Manifest polític abans d’iniciar el partit

Abans de començar el partit, una representació política del Consell Comarcal del Berguedà, l’Ajuntament de Berga i l’Ajuntament de Montmajor van llegir un manifest reivindicatiu. Hi van ser presents el president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, el conseller d’Esports, Abel Garcia, la consellera d’Atenció a les persones, salut i polítiques d’igualtat, Anna Maria Serra, el regidor d’esports de l’Ajuntament de Berga, Isaac Santiago, la regidora de Feminisme i LGTBI, Roser Rifà, i l’alcaldessa de Montmajor, Mar Monell.

El president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, va destacar abans del partit que “el futbol berguedà ha enviat avui un missatge d’unitat contra la discriminació en el món de l’esport. Tothom ha de poder gaudir de la pràctica de l’esport i l’activitat física, sigui quina sigui la seva orientació sexual, identitat o expressió de gènere”. 

El conseller d’Esports, Abel Garcia, va agrair la implicació dels tres clubs i va voler remarcar que “actes com el que hem organitzat avui demostren que el futbol i l’esport són un espai ideal per aprendre i compartir valors, esforç i amistat. Les agressions, insults i en definitiva la violència i la discriminació han de quedar fora dels terrenys de joc i de tots els àmbits de la societat”.

La regidora Anna Maria Serra va opinar que “des del Consell Comarcal fa anys que treballem contra la LGTBIfòbia i un dels mitjans per arribar a conscienciar a la societat és fer incidència en la gent jove perquè aquesta discriminació que fa la societat no sigui un element diferencial sinó igualitari”.

Per la seva part, la regidora de Feminisme i LGTBI, Roser Rifà, va explicar que “és rellevant visibilizar que a l’esport i més concretament al futbol, que són esdeveniments de masses, hi ha de tot com a tot arreu. És una setmana rellevant perquè hi ha hagut una persona, un futbolista de primera divisió, que ha sortit de l’armari i ha expressat com costa viure amagant aquest tipus de coses en un món molt masculí. Poc a poc anem fent passos i estem contents per una iniciativa com la d’avui“.

L’esdeveniment va formar part de la campanya de la Generalitat de Catalunya i la Federació Catalana de Futbol sota el lema “Som energia, som respecte, som actitud: a l’esport tothom és benvingut”, que té l’objectiu de sensibilitzar la ciutadania sobre els drets de totes les persones a gaudir d’una pràctica esportiva lliure de qualsevol mena de discriminació per raó d’orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere.

El dia internacional contra la LGTBIfòbia en el Futbol es commemora el 19 de febrer. Aquest és el dia en què va néixer Justin Fashanu, primer futbolista que va fer pública la seva homosexualitat i que es acabar suïcidant.

X