Els turistes que visiten el Berguedà se’n van contents. Molt contents, de fet. Posen a la comarca de mitjana una nota d’un 8,7 sobre 10, és a dir, gairebé un excel·lent, segons una enquesta d’opinió de la Diputació de Barcelona.
I no són pocs. Segurament molts berguedans se sorprendran de saber que la comarca va rebre l’any passat 449.635 visitants, és a dir, els turistes van multiplicar per 11 la població del Berguedà.
La xifra del 2023 és molt més alta que la del 2021 (290.038), encara amb els efectes de la covid, però significa una caiguda de l’11% respecte l’any anterior, el 2022, quan la xifra de visitants va superar el mig milió de persones. Va baixar el nombre de turistes en hotels i en càmpings, però en canvia va pujar un 4% el nombre de persones allotjades en cases de turisme rural.
La bona notícia és que el Berguedà va captar més turistes estrangers. Gairebé 9 de cada 10 visitants de la comarca són nacionals, però el nombre d’estrangers que van fer estada al Berguedà el 2023 va pujar un 13% respecte l’any anterior, i va arribar a les 45.784 persones.
De mitjana, cada viatger va passar gairebé tres nits (2,7) al Berguedà, o sigui que la majoria d’estades són de cap de setmana o de pont.
Comarca de càmpings
La paraula que més defineix el tipus d’estada que fan els turistes al Berguedà és «camping«. 7 de cada 10 visitants del 2023 es van allotjar en un càmping, i això és una característica molt pròpia del Berguedà.
Al conjunt de la demarcació de Barcelona, els càmpings representen tot just 3 de cada 10 estades, molt lluny de les 7 del Berguedà.
184 euros per turista
Això fa que la despesa per turista sigui molt més baixa. Si els viatgers s’allotgen en hotels o en cases de turisme rural, paguen molt més i deixen més diners al territori.
Les xifres són clares. En el conjunt de la demarcació de Barcelona, cada turista va pagar de mitjana l’any passat 551 euros. En canvi, al Berguedà, només n’hi va deixar 184.
Recaptació per taxa turística
Els visitants també deixen diners a les institucions del Berguedà. Els ajuntaments de la comarca van recaptar més de 165.000 euros l’any passat en concepte de taxa turística. La recaptació va pujar tot i el descens en el nombre de visitants.
Ocupació al sector turístic
1.150 persones treballen al sector turístic al Berguedà: 741 assalariats i 409 autònoms.




