Recollida de roba i voluminosos: Horitzó impugna el contracte en defensa dels seus treballadors

L'entitat qüestiona que el concurs s'hagi decidit per "una rebaixa desmesurada del preu" i no per la qualitat del servei, i recrimina que "hi perd la comarca i les persones".

Personal de la Fundació Horitzó recollint roba d'un contenidor, a Berga. HORITZÓ

La Fundació Horitzó del Berguedà mou fitxa. Després que aquest dimecres el Consell Comarcal adjudiqués el servei de recollida de roba i voluminosos a La Llar, l’entitat dedicada a la inserció de persones amb trastorns de salut mental ha decidit impugnar el procediment en defensa dels seus treballadors. En un comunicat, Horitzó recalca que s’han adjudicat els serveis a La Llar «per una rebaixa desmesurada en el preu, fet que afectarà directament a la contractació de persones vulnerables i els seus salaris».

En el mateix escrit, Horitzó lamenta les formes de La Llar en el procediment. Consideren que «s’ha trencat el codi ètic no escrit» que —diuen— fins ara sempre s’havia respectat: «Cada entitat tenia les seves línies de treball principals i mai l’altra ha interferit en la seva tasca». Hi veuen «tàctiques poc transparents i mesures que considerem injustes» i que fan esvair la bona entesa que hi havia hagut fins ara entre totes dues fundacions.

Demanen una revisió de la valoració: «La millor opció per continuar oferint el servei»

Horitzó aplaudeix que, en el seu moment, el Consell prengués la decisió de reservar el servei a una entitat del tercer sector, però lamenta que, ara, l’adjudicació del servei s’hagi decidit per criteris econòmics i no per tècnics. Tal com va admetre el mateix conseller de Residus, Jesús Calderer, aquest dimecres, Horitzó va obtenir més puntuació en la valoració dels serveis que oferiria, però la rebaixa dels preus proposada per La Llar —»desmesurada», segons Horitzó»— ha acabat decantant la balança i capgirant la resolució de l’adjudicació.

«Qui perd és la comarca i les persones», apunten des d’Horitzó. I afegeixen tenir el convenciment que «la nostra àmplia experiència, capacitat tècnica i el compromís amb la comarca ens converteixen en la millor opció per continuar oferint el servei amb la màxima professionalitat i eficàcia». Un servei que, de fet, en el cas de la roba fins ara havien fet gratuïtament durant 40 anys, per més que havien reclamant en nombroses ocasions que es resolgués aquesta situació.

Per tots aquests motius, Horitzó s’ha assessorat jurídicament al respecte i ha decidit iniciar un procés d’impugnació del concurs. En els pròxims dies, la fundació s’organitzarà i explicarà a la ciutadania els detalls del procés que justifiquen la decisió d’impugnar el concurs.

La fusió s’allunya una mica més

La fundació també entén que el moviment de La Llar en aquest expedient «genera un mal precedent a l’hora d’establir mecanismes de col·laboració o treball conjunt entre entitats». Fins ara és conegut que totes dues entitats havien intentat en diverses ocasions acostar postures per una fusió, però ara, arran del concurs de recollida de roba i voluminosos, Horitzó lamenta que és «impossible», tenint en compte «el dany moral, econòmic i ètic infringit».

La Llar no tira al tovallola

Preguntades per l’Aquí Berguedà, fonts de La Llar han assegurat està «contents» perquè el servei s’hagi adjudicat a una entitat de la comarca. Un fet que estava garantit des de fa setmanes atès que les úniques que havien decidit postular-s’hi eren Horitzó i La Llar, totes dues berguedanes. Ara, les mateixes fonts confien poder signar el contracte i, després, «poder dur a terme aquest projecte conjuntament amb Horitzó».