Veïns de la Nou es queixen del nou model de recollida de residus: alguns fan 5 quilòmetres per llençar la brossa

Critiquen que han passat de tenir 10 punts amb contenidors, a disposar-ne de només 2 (un a la Nou i un a Malanyeu); i recriminen que molts veïns han d'agafar el cotxe i recórrer quilòmetres per desfer-se de la brossa.

Un contenidor ple de bosses de brossa, a la Nou de Berguedà. CEDIDA

Malestar entre els veïns de la Nou de Berguedà pel nou model de recollida de residus, mitjançant contenidors intel·ligents. En un comunicat, bona part del veïnat afirma que el model no s’ajusta a les necessitats de la població i al fet que la Nou sigui un poble farcit d’habitatges disseminats.

Segons apunten, els problemes són diversos. Critiquen que només hi hagi un punt de contenidors a la Nou i un altre a Malanyeu, perquè això fa que molts veïns hagin de recórrer fins a cinc quilòmetres per llençar la brossa. També assenyalen que els contenidors tenen una mida extremadament reduïda —»alguns, similars als dipòsits d’un comerç o una escala de veïns»— i que «la neteja de l’entorn dels contenidors no és l’adequada«.

Sobre això últim, atribueixen la responsabilitat al gestor de la recollida, que, segons diuen, «no recull amb la periodicitat adequada». Un altre problema que se’n deriva és que els contenidors estan plens fins al capdamunt molts dies.

A tot això, s’hi suma que, a Malanyeu, el punt de recollida no és amb contenidors intel·ligents, sinó amb bujols convencionals. El veïnat denuncia que són «absolutament insuficients» per la brossa que generen.

Els contenidors de Malanyeu no són tancats. CEDIDA

Molts menys punts de recollida

També recriminen que molts veïns han d’agafar el seu vehicle per anar a tirar les bosses, quan abans ho feien majoritàriament a peu. Això es deu al fet que han passat de tenir més de deu punts amb contenidors amb el sistema antic, a només disposar-ne d’un a cada nucli de població.

En aquest sentit, retreuen que el nou model ha suposat «un gran estalvi per a l’empresa concessionària» i «paradoxalment ha empitjorat el servei«.

Segons diuen, molts veïns i veïnes s’han queixat pels canals oficials, però no han obtingut resposta.