Consulta per la central de la Baells: el no guanya a les urnes, amb el 55% dels vots a Vilada i el 69% a la Nou

Fins ara, els alcaldes de tots dos pobles s'havien mostrat neutrals i s'havien compromès a respectar el resultat que sortís de les urnes. Calia, això sí, superar el 30% de participació, i ha passat a tot arreu.

Una dona vota a Vilada, en la consulta sobre la central de la Baells. ALBERT SEGURA / ACN

Triomf a les urnes dels contraris a la construcció de la central hidroelèctrica reversible de la Baells. Les dues consultes que s’han celebrat aquest dissabte a Vilada i a la Nou han acabat amb un resultat clar en contra del projecte a la Nou i una victòria també dels contraris, però més ajustada, a Vilada.

A Vilada, el no s’ha imposat amb el 55% dels vots. De les 228 persones que han participat en la consulta, 126 han votat que no volen la central, mentre que 101 s’han pronunciat a favor del projecte. També hi ha hagut un vot en blanc. Hi havia 391 veïns cridats a les urnes, de manera que la participació ha estat del 58,3%.

A la Nou, el no ha guanyat de forma més clara, amb amb el 69% dels vots emesos. El 31% restant han estat vots de veïns partidaris de construir la central. En total, 156 persones estaven cridades a votar i han votat 104 (un 66,67% de participació). D’aquestes, 72 s’han decantat pel no i 32, pel sí. No hi ha hagut vots nuls ni vots en blanc.

El resultat no és vinculant

Els alcaldes de la Nou i de Vilada s’havien mantingut neutrals durant la campanya i s’han compromès a respectar el resultat que sortís de les urnes si superava el 30% de la participació, cosa que ha passat amb escreix.

Els dos ajuntaments poden posar al·legacions al projecte i defensar el no del veïnat davant de les empreses promotores. Però no podran impedir que la central tiri endavant si els propietaris obtenen totes les llicències, que depenen de la Generalitat i del govern espanyol.

L’ajuntament del tercer municipi afectat per la central, Cercs, ha descartat organitzar cap consulta popular, i ha donat el sí a la instal·lació. Els promotors s’han compromès a desmantellar la tèrmica de Cercs en el paquet de compensacions als municipis afectats.

Al capdavant del projecte, hi ha el gegant espanyol de les renovables Capital Energy, que inverteix a la Baells a través de lá filial E-Storagy, i l’elèctrica pública austríaca Verbund. La Generalitat va aprovar dimarts demanar a l’empresa pública catalana L’Energètica que entrés a l’accionariat, amb una participació d’almenys un 10% (ampliable, en funció de l’aprovació del nou pressupost).