El govern de Berga allibera els diners reservats per al carrer del Roser i els recol·loca en obres més imminents

Els 650.000 euros del Pla General d'Inversions de la Diputació es distribuiran, finalment, entre la primera fase d'obres de la plaça de les Cols, l'actuació als murs de la plaça de Sant Pere i les inversions a la Residència Sant Bernabé.

Senyalització amb pintura que fa anys que hi ha al carrer del Roser, a l'espera de l'eixamplament definitiu de les voreres. ARXIU

L’Ajuntament de Berga no actuarà al carrer del Roser en els pròxims mesos, com estava previst al pressupost. El govern va aprovar ahir, dijous, en ple extraordinari, modificar algunes de les partides del pressupost, i els canvis afecten de ple la transformació que s’havia plantejat al carrer del Roser. Els 650.000 euros del Pla General d’Inversions (PGI) de la Diputació de Barcelona —que inicialment havien d’anar al carrer del Roser— es recol·loquen en diverses actuacions que l’Ajuntament té més madurades i podrà executar de manera més imminent.

Primera fase d’obres a la plaça de les Cols

Una de les accions que rebrà una part del pastís és la reurbanització de la plaça de les Cols. Ahir es va aprovar el projecte executiu i l’Ajuntament té previst licitar la primera fase dels treballs en els pròxims mesos. En concret, en aquesta primera fase hi ha previst l’enderroc dels garatges i d’un petit edifici del carrer del Balç, i també renovar la xarxa d’aigua, l’enllumenat i una transformació important del paviment.

La primera fase deixarà enllestida la transformació de l’espai de la plaça i es deixarà per a les següents la remodelació del carrer Mossèn Huch i el carrer Pompeu Fabra. El cas és que per executar aquest primer paquet d’obres caldran 363.000 euros i al pressupost municipal només n’hi havia 210.000 de reservats. Amb la modificació, s’hi incorporen aquests 153.000 euros que faltaven i que, finalment, sortiran del Pla General d’Inversions de la Diputació.

Obres a la plaça de Sant Pere

Fa uns dies, l’Ajuntament va adjudicar les obres de renovació dels murs de la plaça de Sant Pere. Les farà la constructora berguedana Clau21 i està previst que els treballs comencin en els pròxims dies. En aquest cas, l’import total del projecte es manté intacte (200.000 euros), però hi ha canvis en el repartiment del finançament i l’Ajuntament hi posarà menys diners de fons propis.

L’aportació de la Generalitat continua sent de 100.000 euros, però s’hi incorporen 78.664,08 € del PGI de la Diputació. Això fa que l’Ajuntament, que inicialment hi havia de posar 100.000 euros, només n’hi posarà 21.335,92 €.

Inversions a la Residència Sant Bernabé

Els diners de l’herència que l’Ajuntament va rebre d’una usuària de la Residència Sant Bernabé també s’executaran. L’herència era d’uns 350.000 euros i la usuària va deixar per escrit que havien de servir per millorar la vida de les persones que viuen al centre.

L’Ajuntament va fer una primera inversió per resoldre mancances que urgien i quedaven uns 290.000 euros al calaix. Ara, el projecte preveu climatitzar tota la residència, instal·lar generadors per garantir el funcionament en cas d’apagades i també es col·locaran plaques solars a la teulada. Però tot plegat, s’enfila molt més que els 290.000 euros que hi ha al calaix. Costarà uns 423.000 euros i aquests 133.000 euros que falten per arribar-hi sortiran del PGI de la Diputació.

El govern ho aprova pels pèls

Cap dels grups de l’oposició no va votar a favor de la modificació. I, de fet, en un ple amb tots els regidors això [una votació en contra de tots els opositors] hauria suposat una aprovació fallida. Però ahir als bancs de l’oposició hi faltaven dues persones, Abel Garcia (PSC) i Judit Vinyes (BeGI), i això donava majoria al govern, que va aprovar la modificació sense suport extern. 8 vots a favor de la CUP i ERC, mentre que Junts, PSC i el regidor no adscrit Lluís Minoves només en sumaven 7.

El portaveu de Junts, Ramon Caballé, va recriminar al govern que, amb la modificació, sacrifiquen el pacte per intervenir al carrer del Roser. «Avui s’enterra aquest projecte per aquest mandat i m’atreviria a dir que fins al 2028, amb eleccions entremig», va dir Caballé. I va recordar que, en el seu moment, no es va asfaltar el carrer del Roser perquè «hi havia un projecte seriós sobre la taula». Per tot plegat, Caballé va parlar d’un «cop de volant» que «demostra que el rumb no està enfocat».

El regidor d’Urbanisme, Aleix Serra, va replicar que «de cap manera podem dir que enterrem el projecte» i va reafirmar que «el consistori està convençut que cal actuar-hi». Ara bé, el titular de l’àrea va defensar que «el que fem amb les modificacions és repartir els diners de tal manera que les obres que estan a punt es puguin executar al més aviat possible». En aquesta línia, l’alcalde, Ivan Sànchez, va afegir que s’ha informat a la UBIC —que fa anys que ho reclama— i que en les pròximes setmanes ensenyaran el projecte per afinar-lo i poder-lo desencallar el 2027 amb diners del romanent.

Les explicacions no van convèncer en absolut Ramon Caballé, que va insistir en la defensa del vot contrari dels seus tirant d’història: «Hem denunciat que el capítol d’inversions no s’executa. I les xifres dels tres últims anys ho demostren».

Per la seva banda, el portaveu del PSC, Marc Ortega, va retreure al govern les formes de portar les modificacions al ple: «No acabem d’entendre per què avui portem aquestes qüestions. Estem improvisant i això denota que no hi ha projecte«. En la mateixa línia, Ortega va matisar que no estan en contra de les obres, però no hi ha un informe d’intervenció favorable i no veuen prou garanties ni quantitats prou justificades per avenir-se a aprovar-ho: «Cal rigor, coherència i una planificació econòmica responsable».

Finalment, el regidor Lluís Minoves va coincidir que «el rumb és precipitat en tot» i va recriminar que «sempre es va a última hora i a correcuita». Minoves va exposar que els diners que el govern posa a la plaça de les Cols no coincideixen amb cap fase i va exigir «un full de ruta coherent». I va concloure que «falta una mica de rigor i saber què volem fer i on volem arribar».

Estabilitat per a Càritas i Creu Roja

El punt també va servir per aprovar una ampliació de la subvenció nominativa que reben les entitats de Càritas i Creu Roja per part de l’Ajuntament. Cada entitat rebrà 11.000 euros més cada any de forma nominativa i, així, s’iguala la quantitat aproximada que fins ara rebien per concurrència competitiva.

L’objectiu d’aquest canvi és que les dues entitats puguin portar a terme amb més garanties, tant les actuacions del servei Ocupa’t com les de cobertura de les necessitats bàsiques de les persones més vulnerables.