2.700 quilòmetres de camins formen part del Mapa de Mobilitat Lenta del Berguedà, un estudi elaborat pel geògraf Xavier Campillo per encàrrec del Consell Comarcal del Berguedà. L’objectiu d’aquest mapa és protegir de l’asfalt una xarxa de camins per al senderisme i el passeig tant a peu, com a bicicleta i a cavall.
El mapa de mobilitat dibuixa tota la xarxa de camins i itineraris que segons Campillo caldria preservar per fomentar el senderisme a la comarca i potenciar-los com a atractius turístics.
L’autor del projecte el defineix com un instrument de planificació per al lleure i el turisme, que fomenta la mobilitat no motoritzada. En aquest sentit proposa la creació d’una via verda troncal que recorri tota la comarca unint els antics traçats ferroviaris del carrilet, el tren de Guardiola de Berguedà i el tramvia de sang. A l’entorn d’aquesta via verda se situaria tota la xarxa bàsica de camins públics i històrics, la xarxa local per comunicar municipis veïns i la xarxa de camins destacats pel seu interès patrimonial o per tenir un atractiu especial, com el cas del camí Ral de Guardiola a Gósol, que va seguir Picasso.
L’encàrrec del treball ha estat una iniciativa del Consell Comarcal del Berguedà a partir de les conclusions del Pla de Màrqueting que va elaborar la Cambra de Comerç de Barcelona, i la decisió final de protecció d’aquests camins depèn dels ajuntaments de la comarca, que són els que tenen competències en aquest àmbit. El mapa es presentarà el dia 18 de desembre a tots els alcaldes perquè n’assumeixin o no la proposta de protecció en funció de les necessitats dels municipis.


