Cremaran 350 faies a Bagà i Sant Julià de Cerdanyola per celebrar el solstici d’hivern

Bagà i Sant Julià de Cerdanyola cremaran 350 fia-faies la nit de Nadal. La celebració popular del 24 de desembre torna aquest any amb la intenció de consolidar els canvis que s’hi han anat introduint en els últims anys. El més important és la baixada de les torxes des de la muntanya, que ha donat espectacularitat a la festa. I també es manté el toc de corn i la música i la dansa que s’han creat expressament per a les festes de Bagà i Sant Julià.
El president de l’associació de la Fia-faia, Josep Ureña, ha explicat aquesta nit al programa ‘Berguedà Nit’, de Ràdio Berga, que, en els últims anys, s’ha detectat un increment de visitants, procedents sobretot de d’altres municipis de la comarca.
La festa hivernal del foc al Berguedà s’entronca en la tradició cristiana, però té l’origen en el cicle natural del sol. És el dia més curt de l’any i se celebra el solstici d’hivern.
La foguera s’encén a les 6 de la tarda. I els fallaires comencen a baixar cap als pobles a 2/4 de 7. A Bagà, arriben poc abans de les 7, i a Sant Julià de Cerdanyola, es cremen les faies a la plaça de l’Església tres quarts d’hora abans.