La mina de petroli de Riutort, a Guardiola de Berguedà, inaugura aquest dissabte un centre d’acollida de visitants

La mina de petroli de Riutort inaugurarà aquest dissabte, 5 de juliol, un nou centre d’acollida de visitants. Un nou centre que neix amb la voluntat de millorar aquest recurs turístic de l’alt Berguedà. Es tracta d’un petit però original centre d’acollida per a totes aquelles persones que vulguin conèixer l’única mina de petroli que es pot visitar a Catalunya, situada al terme municipal de Guardiola de Berguedà, un dels municipis del consorci de la Ruta Minera.
El nou centre d’acollida és un espai singular, d’alta qualitat i amb un disseny innovador i suggestiu. Està format per una estructura tubular de 10 metres de llarg per 45 d’ample, folrada amb una xapa d’acer inoxidable amb un acabat brillant que reflecteix l’entorn natural del centre de visitants per tal que s’hi integri al màxim. Es tracta d’una aposta de disseny novedosa que ha estat pensada i produïda per Transversal Produccions Cultruals en col·laboració amb l’arquitecte Àlex Quintín, alumne de Norman Foster.
Aquest nou espai compta amb un sistema de plafons de disseny modern, i informació que complementa la visita guiada a l’interior de la mina. Hi destaca, per exemple, la reproducció de fotografies d’altres experiències de localització de petroli a la comarca del Berguedà, com són el cas de la Petrolífera de Bagà de principis del segle XX, els sondejos a Puig-reig els anys 1923 i el 1956, i els d’Olvan als anys setanta, entre d’altres.
Amb aquest centre d’acollida, l’objectiu del Consorci de la Ruta Minera i de l’Ajuntament de Guardiola de Berguedà és el de millorar la qualitat dels productes turístic, la qual es complementarà ben aviat amb l’arranjament dels accessos. És una aposta més a favor del turisme cultural a la comarca del Berguedà. En aquest sentit, hem de recordar que la mina de petroli de Riutort és la protagonista d’un dels recorreguts que es poden fer amb el Carrilet Verd del Berguedà.