Milers de persones s’aplegaran el 7 de febrer a Berga en un acte reivindicatiu en contra de la nova normativa del foc

Berga acollirà el proper 7 de febrer –dissabte de la setmana que ve- el primer acte multitudinari per reivindicar que s’aturi l’aplicació de la directiva europea per ús de material pirotècnic, i que afecta de ple la celebració de moltes festes tradicionals catalanes on hi intervé el foc, com ara la Patum. Milers de persones, representades per unes 450 entitats, col·lectius de diables i colles de bestiari català, participaran en aquest acte que tindrà el foc com a protagonista. La Patum, excepcionalment, també traurà una comparsa al carrer i ho farà, segurament, amb una comparsa de foc de la Patum Infantil. Ho ha dit a Ràdio Berga el regidor de Patum, Jaume Vima.
Berga, amb un festa de foc per excel·lència que és Patrimoni de la Humanitat –la Patum-, encapçalarà aquest moviment reivindicatiu amb l’acte del dissabte 7 de febrer a la tarda. L’objectiu és evitar que tiri endavant la nova directiva europea. D’aquí a un any s’acaba la moratòria d’aquesta directiva aprovada el 2007 que regula l’ús del material pirotècnic i que perjudica les entitats culturals populars i festes tradicionals que es basen en el foc, com ara la Patum, Sant Joan, les Falles de València, i sense anar més lluny, també la Fia-Faia de Bagà. Tenint en compte que ha començat el compte enrere i no s’ha fet cap moviment perquè no s’apliqui la nova normativa, la preocupació cada cop és més gran entre els col·lectius que fan possibles aquestes manifestacions culturals, festives i tradicionals. Per això comença la lluita per evitar que entri en vigor i per demanar al govern estatal i a la Generalitat que es faci una regulació específica que protegeixi la cultura popular amb foc.
En cas que s’apliqués la directiva europea, ha dit Jaume Vima, influiria en la Patum Infantil perquè la normativa prohibeix als nens i nenes menors de dotze anys manipular qualsevol artefacte pirotècnic a menys d’un metre de distància, i també en la Patum dels grans perquè no es podrien fer esclatar fuets a espais d’una amplada inferior als sis metres. Tot i això, el regidor també té clar que malgrat hi hagués restriccions d’una normativa la Patum es continuarà fent com fins ara.
Els actes que es preparen per al dissabte de la setmana que ve a Berga es faran a la tarda. En destaca un passacarrers que recorrerà els principals carrers de la ciutat amb tot el bestiari i grups de foc que hi participin en aquest acte de suport a la cultura popular i tradicional amb ús de material pirotècnic.