La Patum podria haver d’intoduir petits canvis per adaptar-se a la normativa europea del foc. Ho ha admès el director del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana, Ramon Fontdevila, que ha posat com a exemple que els nens portin aire comprimit, enlloc de fuets. En una entrevista al programa Berguedà Migdia, Fontdevila ha matisat que aquests petits canvis s’haurien de plantejar només en última instància, si totes les modificacions proposades des de la Generalitat fossin rebutjades.
Fontdevila insisteix que abans de plantejar modificacions cal ‘recórrer tot el procés’ de transposició de la normativa i que només en cas que el 4 de gener de l’any que ve s’haguessin rebutjat totes les propostes, es buscarien altres fórmules per continuar celebrant aquestes festes.
Aquesta flexibilitat mostrada per Fontdevila no ha agradat gens a l’Ajuntament de Berga. El regidor de Patum, Jaume Vima, ha qualificat les declaracions del responsable de la Generalitat pel que fa a cultura popular de ‘profundament desafortunades’. El regidor s’ha mostrat en total desacord amb Fontdevila i hi ha afegit que mostren ‘un gran desconeixement de la festa berguedana’.
Després de matisar les seves paraules, Fontdevila ha deixat sobre la taula un altre element per a la preocupació. I és que la Generalitat, a dia d’avui, no té coneixement de cap avanç en el procés d’adaptació de la normativa. El director del centre de la Cultura Popular i Tradicional ha explicat que s’han mantingut contactes amb la direcció general de Mines del govern central, però sense resposta.
Ramon Fontdevila hi ha afegit que va ser la Generalitat qui, fa tan sols deu dies, va posar en coneixement del ministeri de Cultura aquesta problemàtica.
A l’Ajuntament de Berga tampoc no s’ha rebut cap notícia sobre l’evolució de la transposició. El regidor Jaume Vima diu que esperen reunir-se amb els ministeris afectats (Cultura i Indústria) i critica el tractament que han rebut del departament de Cultura de Berga, amb el qual estan esperant a reunir-se.
Vima ha explicat que també estan a l’espera de rebre per part del ministeri un model de transposició on la Patum queda exclosa de la directiva. Això sí, ha remarcat Vima, es tracta ‘només de paraules’.

