Els veïns d’Avià participen en les decisions de l’Ajuntament a través d’una nova xarxa social

Els veïns d’Avià poden decidir amb els seus vots sobre qüestions concretes que els planteja l’Ajuntament. Això és gràcies al sistema WeDecide, que ha ideat un veí del poble i que és una xarxa social a través de la qual expressar opinions i posicionaments de manera democràtica i totalment segura. El creador de WeDecide, Marc Serra, ha explicat en una entrevista a Ràdio Berga que es tracta “d’un concepte nou, un parlament virtual, obert a tothom i on es poden expressar opinions i fer votacions de manera rigorosa per tal de decidir entre tots sobre qualsevol tema”. Les possibilitats de votació, a més, van més enllà del si, el no i l’abstenció, i els “matisos” es poden expressar amb una escala del 0 al 10.
Per participar en aquest nou sistema de democràcia directe cal registrar-se prèviament. En el cas d’Avià, els ciutadans han de comunicar a l’Ajuntament la seva adreça de correu electrònic. Un pas imprescindible i que garanteix la validesa de les votacions, és a dir que només hi hagi un vot per cada persona.
Tot plegat vol donar lloc a un canvi substancial en el funcionament de la democràcia tal com l’entenem avui i passar –diu Serra–, gràcies a les noves tecnologies, d’un sistema representatiu en què els càrrecs electes decideixen en nom dels ciutadans a un altre de més participatiu i directe. Avià és pioner en la implantació d’aquest parlament virtual. En aquest municipi, el sistema ja està plenament en funcionament i l’Ajuntament (que ha informat als ciutadans en diverses trobades) ha plantejat ja diverses preguntes als veïns.
WeDecide és el resultat de més d’un any i mig de treball de Marc Serra amb informàtics de diverses empreses de Manresa i Navàs. Ara està negociant amb un altra companyia de Barcelona, per tal de continuar afegint funcionalitats al sistema i explotar-ne totes les potencialitats. De moment, hi ha altres municipis que s’han interessat també per implantar-lo al seu municipi, tot i que el seu creador recorda que és obert a tothom i també pot ser útil per a entitats, associacions i grups de particulars.