La Generalitat fa una campanya per evitar els incendis produïts pel borrissol del pollancre

El borrissol que creen els arbres pollancres i que s’acumula en els boscos de la ribera suposa un alt risc d’incendi. Per això, el departament d’Agricultura de la Generalitat ha posat en marxa una campanya per reduir la propagació d’aquestes masses cotonoses a les comarques de la Catalunya central. Aquest pla s’aplica ja en més de 330 quilòmetres, 60 dels quals al llarg del Llobregat al seu pas pel Berguedà. Els treballs de la campanya consisteixen en remullar el terreny cobert de borrissol per eliminar la seva capacitat d’ignició i propagació, en les zones d’afluència de gent, en els marges de camins i en els vorals de les carreteres afectades. També es tanquen temporalment les barbacoes instal·lades a les àrees recreatives.
Durant els mesos d’abril i maig, els arbres pollancres alliberen unes llavors petites que tenen uns pèls llargs i cotonosos que es propaguen fàcilment amb el vent. “La seva estructura volàtil i lleugera és altament inflamable”, segons ha explicat el cap regional del cos d’Agents Rurals a la Catalunya central, Jaume Torralba a Ràdio Berga. Per això, confia en l’efectivitat de la campanya gràcies a les pluges que hi ha hagut durant la primavera al Berguedà. Tot i això, ha remarcat que aquest tipus d’incendis són molt perjudicials per a la fauna de la zona.
Durant els últims 10 anys, s’han produït 179 incendis originats pel borrissol acumulat a les riberes que han cremat 392 hectàrees forestals. La comarca que ha registrat més incendis d’aquest tipus és el Segrià, en han cremat 211 hectàrees.