L’escriptor valencià Joan Fuster és l’autor de l’apèndix d’algunes de les edicions de ‘Justificació de Catalunya’, una de les grans obres del berguedà mossèn Josep Armengou. És el que s’ha encarregat de confirmar, al cap de més de 50 anys, l’estudiós i professor barceloní Joaquim Auladell, qui assegura que l’autoria d’aquest suplement era coneguda per una minoria de persones i només calia mirar-s’ho bé per constatar-ho.
La clara diferència en la terminologia que fan servir Fuster i Armengou demostra que cada part és d’un autor diferent. Auladell explica que mentre “per a Fuster els Països Catalans són la nació”, mossèn Armengou descriu l’Estat Català, com el territori format per les quatre províncies.
‘Justificació de Catalunya’ va ser durant anys una obra anònima, clandestina, que anava passant de mans en diverses edicions i formats i no va ser fins a finals dels anys 70, que es va reconèixer Armengou com a autor del text, que ja era una referència per a molts catalanistes. Aquest context històric va fer que l’obra principal d’Armengou fos “ignorada o mal coneguda”, diu Auladell, qui ara s’ha dedicat a llegir amb la cura i el deteniment necessari, fent “l’examen i la crítica comparativa de les versions editades” i els documents i arxius que hi fan referència. En especial, ha parat atenció a una de les edicions de la qual es van distribuir 2.000 exemplars.
Aquesta lectura atenta ha permès al professor comprovar com algunes frases de l’apèndix de ‘Justificació de Catalunya’ apareixen també a l’obra del valencià ‘Qüestió de noms’ (1962). Auladell remarca també que Fuster i Armengou, tot i divergir inicialment en alguns aspectes, compartien catalanisme, ja que el berguedà es va adherir als posicionaments de Fuster “amb entusiasme”, diu l’investigador.
Tot i que Auladell ja va publicar el seu estudi de les edicions de ‘Justificació de Catalunya’ en un article a l’Erol de gener d’aquest any, ara donarà a conèixer els detalls sobre l’apèndix de Fuster en una conferència, dimarts de la setmana que ve, 21 d’agost, a la Universitat Catalana d’Estiu (UCE) a Prada de Conflent.


