Ensenyament estudiarà la proposta que el Berguedà tingui un curs d’FP dual

El departament d’Ensenyament estudiarà portar un curs d’FP dual al Berguedà. El model dual té dues vessants: centre de formació i empresa. Amb l’objectiu de donar resposta a les necessitats del mercat laboral, la formació professional dual aposta per augmentar la col·laboració entre els centres de formació professional i les empreses, en el procés formatiu dels alumnes. No només són pràctiques a empreses un cop acabada l’etapa formativa sinó que l’alumne compagina simultàniament teoria i pràctica a l’empresa.
Per poder implantar un curs d’FP dual al Berguedà però, es necessita una massa substancial d’interessats, tant alumnes com empreses, per garantir-ne la continuïtat. Com a mínim 20. Per això, des d’institucions i entitats del Berguedà, com l’Ajuntament de Puig-reig, l’Agència de Desenvolupament i l’Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà (ACEB), es treballa des de fa temps perquè aquest curs pugui ser una realitat i apostant per un cicle de sector agroalimentari. D’aquesta manera, seria una oferta formativa que donaria resposta a un sector clau al Berguedà, que genera llocs de treball i riquesa.
En aquest sentit, el departament d’Ensenyament de la Generalitat s’ha compromès a estudiar la proposta feta per l’Ajuntament de Puig-reig d’un cicle de grau mig en elaboració de productes alimentaris a Puig-reig. Els alumnes farien la part teòrica i pràctica a empreses. I les empreses que volguessin tenir estudiants en pràctiques podrien fer-los un contracte laboral per la formació i l’aprenentatge, que retribueix el salari mínim interprofessional i té una bonificació del 100% en la quota de la Seguretat Social; o bé una beca formativa, això vol dir sense caràcter laboral, on l’empresa podria fer una ajuda econòmica a l’alumne en pràctiques.
Aquest curs 2013-2014 hi ha un augment significatiu de l’FP dual a tot Catalunya. Hi ha 49 centres que tenen cicles duals (el curs passat eren 25), i els fan 2.116 alumnes (quatre vegades més, eren 590). I hi participen 218 entitats i empreses (el curs anterior 83).