Un dispositiu especial vetlla per la prevenció d’incendis forestals d’hivern a l’alt Berguedà

Les diputacions de Barcelona i Lleida, el Consell Comarcal del Berguedà, la Federació d’ADF del Berguedà i les ADF Sobrepuny, la Pobla-Castellar i la Solana del Cadí, de l’Alt Berguedà, organitzen un dispositiu de prevenció d’incendis forestals d’hivern (de gener a març) per a l’alt Berguedà.
L’objectiu principal del Pla és la vigilància, detecció i primera intervenció en zones forestals allunyades dels parcs de bombers de la zona, com són els de Guardiola de Berguedà i Berga. El dispositiu està integrat per una vintena de voluntaris d’aquestes ADF de l’alt Berguedà amb els seus equips de primera intervenció, que realitzen accions de vigilància en punts clau on els equips d’extinció trigarien més de 20 minuts a arribar en cas d’incendi i, especialment, en dies concrets en què es concentren unes previsions de fort vent de tramuntana i de sequedat de la vegetació produïda per la falta de precipitacions, que pot ser habitual en aquesta època de l’any, tal com ha explicat Ràdio Berga Ramon Minoves, coordinador d’Espais Naturals i Medi Ambient, de la Diputació de Barcelona.
Aquest és el segon any que s’organitza aquest operatiu que compta amb la col·laboració dels bombers i dels agents rurals de la Generalitat i de la direcció del Parc Natural del Cadí-Moixeró, a més de tots els ajuntaments de la zona. La novetat d’aquest any és la incorporació de Gósol al dispositiu, com a municipi de la comarca del Berguedà, però que pertany a l’ADF Solana del Cadí, en la demarcació de Lleida. Amb la col·laboració de la Diputació de Lleida s’han pogut posar a punt els dispositius d’extinció i complementar alguns elements dels equips de seguretat personal a fi d’integrar-se amb les millors condicions possibles al dispositiu.
La Diputació de Barcelona dóna suport a les ADF de l’Alt Berguedà Sobrepuny i la Pobla-Castellar, amb la despesa de logística, manteniment i millora del material d’extinció. En aquest sentit, cal destacar la unió i col·laboració entre aquestes ADF en decidir aplicar l’ajuda assignada per aquest equips a l’adquisició d’un pikup d’extinció d’incendis de segona mà per l’ADF la Pobla-Castellar, amb l’objectiu de substituir l’antic remolc i millorar així la maniobrabilitat durant l’extinció.