Un nou llibre aporta dades i vivències dels primers anys del franquisme al Berguedà

Amb la voluntat de recuperar la memòria històrica del Berguedà va néixer fa cinc anys l’associació Memorial Democràtic del Berguedà, que ara ha volgut plasmar en un llibre els primers anys del franquisme a la comarca. A ‘La desmemòria històrica. La guerra civil, el primer franquisme i la repressió al Berguedà (1936-1945)’, el catedràtic d’història Ignasi Hierro, de Berga, ha fet un exhaustiu treball d’investigació en la recerca de tota la documentació de l’època i de les persones, o familiars, que van patir de primera mà les vicissituds de l’anterior règim. Es tracta d’un recull de vivències, moltes de les quals inèdites, que ara, 75 anys després, surten a la llum pública, trencant el silenci de molts anys. I és que “encara et trobes amb la negativa de molta gent a parlar dels fets, no volen remoure el passat”, ha dit Hierro en una entrevista a Ràdio Berga (escolta-la clicant l’àudio adjunt).
‘La desmemòria històrica’ es complementa amb uns llistats exhaustius de berguedans que van ser represaliats per l’anterior règim, sovint pel sol fet d’haver format part, en els anys de la República, d’un consistori democràticament escollit. Un obra ben documentada i amb dades d’interès per aquells que vulguin saber més, i conèixer experiències viscudes, de la vida berguedana durant els primers anys del franquisme.
El llibre l’edita la berguedana La Patumaire Edicions i sortirà en els propers dies, serà una de les novetats d’aquest Sant Jordi. Té 224 pàgines i tindrà un preu de 12 euros.