El ple del mes de juny a l’Ajuntament de Berga, en directe

19.54h. A cinc minuts per l’inici de la sessió plenària, comença a omplir-se la sala de Plens. S’espera una de les sessions més llargues de l’any. A les 20h engeguem.

20.03h. Comença la sessió plenària. L’alcaldessa excusa l’absència del regidor de CiU Antoni Biarnés.

20.06h. Primer tràmit superat: Ivan Sànchez (CUP) pren possessió del càrrec de regidor de l’Ajuntament de Berga en substitució d’Anna Alsina, que va dimitir fa unes setmanes. FOTO:

IVAN-SANCHEZ-POSSESSIO-BERGA

20.08h. Avui tenim una de les sales més plenes de l’any, amb molt de públic i amb diversos representants de la Patum entre els assistents. Pinta a notícies importants. FOTO:

sala-de-plens-plena

20.12h. Següent punt de l’ordre del dia: aprovació de la liquidació del contracte per fer obres als Pedregals. L’AquíBerguedà.cat ho ha explicat aquesta tarda.

20.14h. Oriol Camps: «Ens hem preguntat tard si calia fer tants habitatges nous en una ciutat on fa temps que el nombre d’habitants està força estancat»

20.15h. Ramon Minoves: «Ampliar els Pedregals és un model de creixement de la ciutat, discutible o no, però ho és, i el tenim sobre la taula. Reclamem poder fer aquest anàlisi del que estem fent amb temps. Hem de fer una reflexió de quin model volem i com treballem l’urbanisme d’ara en endavant. Nosaltres creiem que necessitem temps per estudiar-lo. Nosaltres votarem en contra de l’extinció d’aquest contracte».

20.18h. Ermínia Altarriba: «Ens sumem al prec de deixar-ho sobre la taula pel proper ple»

20.19h. Rosalia Monroy: «D’avui per demà no podem decidir res. Ho hem de llegir amb calma. Per tant, votaré en contra»

20.20h. Joan Torres: «Jo sí que votaré a favor, perquè només estem aprovant una liquidació. No sempre tenim la informació per poder discernir, però a mi sí que em sembla una liquidació que es podria incloure al ple»

20.21h. Oriol Camps: «Aquest informe porta sobre la taula de l’Ajuntament des del 2010. I que jo recordi mai s’ha demanat informació sobre com estava.»

20.22h. Segons les declaracions d’intencions dels grups de l’oposició, es perfila una votació renyida: vots a favor dels sis regidors de la CUP i del representant d’ICV; i vots desfavorables de CiU i ERC (5+3). No s’aprovarà.

20.24h. L’alcaldessa proposa fer un ple extraordinari abans de Patum per tal de decidir si es tira endavant la liquidació o no.

20.25h. Hi haurà dos plens extraordinaris un mateix dia: un per la liquidació del contracte; l’altre, per aprovar les ordenances fiscals després de les al·legacions presentades.

20.27h. Canvi de punt. Ara proposen una altra liquidació: la del concurs per l’explotació de les instal·lacions del bar del pavelló i la piscina municipals. També ho ha explicat aquest diari aquesta mateixa tarda. FOTO:

pavello

20.30h. Pau Bessa: «El nostre vot serà favorable a la liquidació. Vostès diuen que adquiriran un material que ara mateix pertany al bar. Vostès n’han parlat amb la concessionària? I tal com ha dit la premsa: no tancarà el bar durant el traspàs?»

20.32h. Mònica Garcia: «En això estem treballant. Ho hem parlat amb la concessionària i creiem que no hi ha d’haver problema perquè així sigui.»

20.33h. Pau Bessa: «Tan de bo m’equivoqui, però crec que no tindrem el bar obert durant alguns dies d’estiu. Si m’equivoco, li demanaré perdó en aquesta mateixa sala.»

20.34h. Jordi Pujals: «En la mateixa línia que el regidor Bessa, li demano: Garantiran que hi haurà bar durant tot l’estiu?». Garcia diu que estan treballant per garantir-ho. Pujals diu que els preocupa bastant que a hores d’ara no es pugui garantir l’obertura permanent de l’establiment.

20.35h. Tots els grups ho aproven la liquidació del contracte per unanimitat.

20.36h. Nou tema. Tema d’urgència: resolució del recurs d’alçada presentat per tres comparses de la Patum per impugnar els acords presos en el Patronat de la Patum. S’aprova la inclusió d’aquest punt en la sessió plenària.

20.37h. L’alcaldessa explica que els informes dels assessors legals del consistori estima alguns dels punts que plantegen les impugnacions de les comparses dels Plens, la Guita Grossa i el Tabal.

20.40h. Maria Antònia Ortega: «És inevitable votar a favor d’aquest recurs d’alçada perquè aplicant la llei que hi havia en aquell moment s’havia de fer així. Ara, però, el Patronat és un òrgan participatiu i potser s’hi poden fer coses. Passat Patum, ens hi hem de posar TOTS -i recalco aquest TOTS- per tal d’establir unes noves regles del joc. Hem de fer que totes les parts implicades treballin per arribar al consens.»

20.44h. Ortega: «Els asseguro que és molt decebedor que com a grup municipal ens assabentem de les seves decisions a través de la premsa. Ens dol i els hi hem de dir, perquè formem part d’aquest consistori. I sobretot, ens dol després d’estendre la mà una i altra vegada. Busquem solucions i busquem l’entesa. I ens dol moltíssim que se’ns digui que no hem aportat alternativa.»

20.45h. Ortega: «Els que som aquí representem a tots els ciutadans de Berga. I per això demanem altre vegada la unió de totes les parts implicades per tal d’arribar a unes conclusions, que han de ser bones.»

20.46h. Torn per Esquerra. Ermínia Altarriba: «Estem resolent un tema legal. Però la realitat del dia a dia és una altra. Ens agradaria valorar les dues circumstàncies. Venim a aprovar la resolució administrativa del conflicte. Votarem en contra d’aquesta resolució pel següent. Creiem que hi ha hagut negligència per part d’aquest Ajuntament a l’hora de resoldre els recursos. Tenim molt pocs dies per confrontar-lo amb altres experts. Al nostre entendre, si s’hagués aixecat la suspensió dels acords en un altre escenari i en un altre moment, ara podríem estar en una altra situació»

20.48h. Ermínia Altarriba: «Les coses s’han fet malament durant molts anys. Moltes vegades en el Patronat s’ha intentat de posar remei i solució en aquest tema. S’han negat els reglaments de les comparses al Patronat en moltes ocasions en el temps. Votarem en contra perquè dubtem sobre moltes coses que diu la resolució. Discutim que no podem intervenir en el funcionament intern d’una comparsa.»

20.53h. Ermínia Altarriba: «L’Ajuntament ha de tenir l’oportunitat de gestionar la festa. L’expulsió de tres membres d’una comparsa -que al nostre entendre és poc comprensible- dóna peu a un comportament autoritari. Hem de reflexionar perquè han guanyat aquest recurs d’alçada però crec que a la llarga no ens convençaran».

20.54h. Rosalia Monroy: «Hem d’acabar amb això perquè, si no ho fem, arribarem a judicis i a tràmits que no toquen per decidir un tema com aquest». Torres diu que també votarà a favor.

20.56h. Montse Venturós: «Hi ha una manca d’estructura al Patronat i entenem que s’ha de dotar d’això. Nosaltres sempre hem considerat que el Patronat de la Patum és un òrgan vàlid i hi continuem creient. Hi ha d’haver aquestes modificacions. Hem de fer que tot plegat signifiqui un pas endavant. Des d’aquest equip de govern, s’ha intentat resoldre des d’un primer moment. Era molt complexe poder gestionar els temes sobre els tempos establerts. Assumim les errades que es puguin haver produït en els tràmits administratius. Nosaltres també esperem que hi pugui haver solució.»

20.59h. S’aprova la resolució amb els vots a favor de la CUP, CiU, ICV i PSC. I els vots en contra d’ERC.

21.01h. Nou tema: Ràdio Berga. La sala s’ha buidat perquè tots els representants de la Patum han marxat.

21.03h.  Francesc Ribera: «Res impedeix a l’Ajuntament recuperar la concessió de Ràdio Berga. Tenim la manera clara i les vies per desencallar-ho definitivament. Quan es recuperi el servei municipalitzat, tornaran les emissions. No donaré una data perquè ja n’he donat moltes. Són tràmits feixucs però no hi ha res que impedeixi la recuperació del servei. Ara no seria tan greu que la ràdio entrés en una situació d’impàs.»

21.09h. Pujals: «La sentència no és cap victòria. Dels més de 120.000 euros que reclamava l’Ajuntament, només se li’n reconeixen 53.000. A més, la concessionària ha presentat un recurs i veurem on acaba el tema»

21.10h. Pujals: «Estem molt decebuts amb vostè (cap al senyor Ribera), moltíssim. En la darrera reunió del Consell de Mitjans Audiovisuals vam posar uns deures que no s’han fet. Més d’una vegada ens hem plantejat deixar de ser del Consell de Mitjans perquè ni s’hi passen comptes ni s’hi fa cap funció. Que vostè vingui aquí i ens digui que ja ho tenen gairebé a punt, em sembla una excusa més que ha posat durant tot aquest temps»

21.20h. Més temes. Moció presentada per les Germanetes. Parla una representant del col·lectiu: «Fa falta la tornada del bus a les nostres parades. S’ha d’arreglar el camí: passar-hi més d’un cotxe va malament.

21.27h. Ortega: «Hem d’intentar que s’arregli en el mínim plaç possible i que sigui tractat amb urgència. Hem de cuidar els avis, són el nostre puntal i necessiten el nostre escalf.»

21.28h. Rosalia Monroy: «El silenci que he vist avui al ple no l’havia vist mai. Avui busquem una data fixa per saber quan arriba l’autobús i quan torna. I del camí, senyor regidor, n’hem parlat tantes vegades que no sé que dir-li. Només falta la voluntat del govern d’arreglar-lo.»

21.30h. Camps: «Ho he explicat moltes vegades en un ple i ho tornaré a explicar: «El problema del camí que uneix la residència i l’hospital és que es troba en tres sectors d’urbanització. Cada sector d’aquests es regeix per una normativa diferent i és complicat de tocar. Per fer-ho, cal un procés llarg i és poc viable de fer a curt termini. Està en procés però és llarg.» Per l’altra banda, els terrenys que rodegen el camí són de propietat privada. Després de molt de temps es va aconseguir aquest acord amb els propietaris, però no tenim tots els papers, tal com ha dit equivocadament la regidora Monroy. Les obres són senzilles i és una de les prioritats però el gran problema que ho retarda tot és l’obtenció de tota la documentació».

21.36h. Eloi Escútia, regidor de Mobilitat: «Ens vam comprometre des d’un bon principi que calia resoldre aquest problema amb el bus. El bus hi tornarà a arribar. Hem d’analitzar les dades per tal de saber en quins punts el bus no funciona perquè la gent no l’agafa. No hi haurà cap mena de problema per recuperar aquesta parada a la residència.»

21.50h. Nou tema: moció de reprovació de les declaracions del bisbe de Solsona, que vincula l’homofòbia i l’absència d’una figura paterna. L’entra i l’explica la CUP, a través del regidor Ribera. La moció demana al bisbe que es disculpi, que els membres del consistori no assisteixi a cap acte del bisbat i que no es convidi a ni al bisbe ni a cap membre del bisbat als actes de la ciutat.

21.56h. Minoves: «Això no és una moció contra l’homofòbia, sinó contra l’esglesiofòbia»

21.58h. Pujals: «No creiem que sigui esglesiofòbia perquè estem apuntant a una persona en concret. Demanaríem, però, que es retirés de la moció el tros del punt 3 que demana que no es convidi a cap representant del bisbat de Solsona. Hi ha molta gent que treballa al bisbat i no ha de pagar les conseqüències del que fa el bisbe.»

22.01h. Ribera accepta l’esmena d’ERC i modificarà una part del punt tres: no es convidarà el bisbe mentre no es retracti, però en canvi sí que es convidarà, si s’escau, a la resta del bisbat.

22.07h. Comencen els precs i preguntes.

22.45h. Acaba la sessió plenària després de 2 hores i 45 minuts.