L’Ajuntament de Berga intervindrà a la zona de la Torre de la Petita per aturar el deteriorament i fer-la un espai visitable i potent turísticament. El consistori fa més d’un any i mig que treballa, amb mitjans propis, en el projecte de restauració de la torre, el baluard i el recinte emmurallat que hi permet l’accés. Fa uns mesos el va presentar a la convocatòria d’ajuts de la Diputació de Barcelona per ajudar als governs locals a reformar, millorar i mantenir els equipaments municipals, i n’ha obtingut bones notícies: 160.256,40 euros.
La xifra cobreix més del 73% del cost del projecte, que requereix una inversió d’uns 217.800 euros. Així doncs, a hores d’ara, al consistori li queda buscar els gairebé 60.000 euros que resten per cobrir el total de l’actuació.
En aquest sentit, el regidor Oriol Camps ha confirmat a l’Aquí Berguedà que ja treballa per convertir el projecte, previst inicialment en dues fases, en una intervenció dividida en tres blocs: una primera actuació destinada a aturar el deteriorament de la torre i el baluard i consolidar-ne l’estructura; i una segona i tercera fase encarades a fer visitable i accessible l’indret.
Fins ara, el projecte estava dividit en dues fases, però el consistori creu oportú fer aquest nou “fasejat” per poder ser més competitiu a l’hora de buscar finançament. El projecte actual -en dues fases- va ser aprovat per la Comissió Territorial de Patrimoni Cultural l’estiu passat. Ara, el mateix projecte dividit en tres blocs haurà de tornar a passar per la comissió, i això suposarà entre 3 i 4 mesos fins que torni a ser aprovat, segons les previsions del regidor.
A dia d’avui no hi ha noves subvencions a la vista, però l’equip de govern de Berga segueix atent a la convocatòria de noves. “De moment només hem tocat una porta, ens en queden vàries, i som conscients que aquest projecte convida a l’optimisme per creure en més notícies positives”, ha assegurat Camps. Sigui com sigui, la idea de l’Ajuntament és seguir buscant vies de finançament amb la tranquil·litat que, a hores d’ara i amb l’ajut de la Diputació, es podria tirar endavant tota la primera fase i una part molt important de la segona.
Per què cal intervenir a la Torre de la Petita?
El regidor Camps ha remarcat que la Torre de la Petita i tots els seus complements tenen arguments “més que sòlids” per justificar l’aposta d’intervenir-hi. D’entrada, perquè l’Ajuntament en té la titularitat i ha de vetllar per la preservació dels monuments històrics. A banda, la Torre de la Petita va ser declarada Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), i això empeny encara més a la seva restauració. I, evidentment, la gota que fa vessar el got és que es tracta d’un equipament en fase de deteriorament. “No ho podem deixar morir”, ha dit Camps.
A més, a nivell històric, a ningú se li escapa que la Torre de la Petita és un element singular: va ser l’únic edifici militar construït pels carlins a Catalunya. “La torre arquitectònicament té un valor idèntic al que tenen les de la costa i les illes Balears, però històricament és un edifici singularíssim, ja que explica un esdeveniment molt rellevant: un alçament militar“, ha ressaltat Camps.
Un projecte ajornat a principis de mandat
L’equip de govern de Berga es va veure obligat a ajornar la restauració de la Torre de la Petita per manca de liquiditat a principis de mandat. Aleshores s’havia redactat una memòria valorada -document molt menys extens que un projecte- per anar a buscar una subvenció. Aquesta memòria marcava que el cost de la intervenció s’enfilava fins a més de 400.000 euros, una xifra que l’Ajuntament no podia -ni pot- assumir.
El cas és que el consistori va ser beneficiari d’un fons FEDER que cobria el 50% de l’obra, amb la condició que es trobés la manera de finançar el 50% restant. El FEDER, però, tenia un inconvenient: no es podia cobrar fins al cap de dos anys d’haver executat l’obra. I això era un problema important per a un ajuntament que no només estava endeutat, sinó que aleshores augmentava el seu deute any rere any. Per això, la CUP va decidir ajornar la idea fins que es trobés alguna alternativa més viable econòmicament.
Des d’aleshores, els tècnics de l’Ajuntament han estat redactant el projecte que des de fa mesos està enllestit i que, no només aprofundeix i apama molt més les fases de la intervenció, sinó que retalla notablement el cost de la intervenció.