Acord important per al comerç de Berga. L’Ajuntament i la unió de botiguers han signat un conveni que propiciarà una injecció de 60.000 euros al comerç de la ciutat abans que acabi l’any. La inversió es traduirà en campanyes per als sectors que més han patit la crisi del coronavirus, segons ha detallat en roda de premsa el president de Bergacomercial, Xavi Orcajo. Totes aquestes campanyes s’estan acabant de perfilar. Ara bé, hi ha un aspecte clar: no es traduiran en ajuts directes cap als comerços, sinó que els diners es posaran en mans dels clients perquè se’ls gastin a les botigues, ja sigui a través de vals de descompte on amb altres accions que s’estan acabant de consensuar.
El conveni fixa que l’Ajuntament pagarà 20.000 euros a Bergacomercial, un cop la unió de botiguers justifiqui que n’ha gastat 40.000. Per tant, tot i que d’entrada tota la inversió la farà Bergacomercial, al final l’Ajuntament n’assumirà la meitat. És el que permet la llei: que l’Ajuntament signi convenis amb els comerços, sempre i quan la inversió inicial que les botigues hi facin sigui, com a mínim, el doble del que hi posa l’administració.
I com s’arriba als 60.000 euros totals d’inversió en el comerç? L’Ajuntament va aprovar fa mesos destinar una partida de 40.000 euros a la reactivació comercial, inclosos dins el pla de xoc municipal per recuperar-se de la pandèmia. D’aquests 40.000 euros, l’Ajuntament en destina 20.000 al conveni signat aquest divendres. Els altres 20.000 -ha explicat la regidora de Promoció Econòmica, Roser Rifà– s’han anat gastant des de l’esclat de la pandèmia en campanyes com, per exemple, el cinema a la fresca que va portar diverses projeccions a l’aire lliure durant l’estiu, vinculades estretament amb el comerç de la ciutat.
“Un bon moment” per la injecció
L’acord entre Ajuntament i els botiguers arriba a tocar de l’inici de la campanya de Nadal. “Som conscients que els veïns han tingut menys ingressos que altres anys, però volem evitar que el consum de Nadal marxi fora de la comarca”, ha dit Xavi Orcajo. En aquesta línia, la regidora Rifà ha assegurat que “els diners arriben en un bon moment”.
El conveni caduca el 31 de desembre. Per tant, les campanyes es faran abans d’arribar a aquesta data i encaixen de ple amb l’època de Nadal, una de les més productives de l’any per als comerciants. Orcajo ha destacat la feina de tot l’Ajuntament per culminar “un conveni que no havia passat mai a la història”. En especial, ha agraït la feina de la regidoria de Promoció Econòmica, que -segons diu- “ha sabut trobar solucions allà on apareixien els problemes”.
L’alcaldessa de Berga, Montse Venturós, també ha explicat a la roda de premsa que el govern estudia la manera de signar convenis plurianuals (a més d’un any) amb la unió de botiguers. La mesura podria ser una realitat a partir del proper any i pactaria inversions fixes cada any cap al teixit comercial.
A l’espera de l’ajut comarcal
Aquesta no és l’única línia d’ajuts per a empreses i autònoms que té prevista l’Ajuntament de Berga. També hi ha un paquet de 50.000 euros que resta a l’espera del que passi amb els ajuts comarcals per a autònoms que el Consell Comarcal vol impulsar amb aportacions de tots els municipis. Ara mateix aquesta via està en ‘stand by’.
L’última trobada va ser a finals de juliol i des d’aleshores el Consell estudia com encaixar la normativa amb les peticions del teixit comercial. Els ajuntaments i les associacions esperen que se’ls torni a convocar per posar fil a l’agulla a la línia d’ajuts, quan queden menys de tres mesos per acabar el 2020.