Així serà la campanya de dinamització comercial d’aquest Nadal als municipis grans del Berguedà

Els ajuts per a la dinamització del comerç al Berguedà segueixen agafant forma. Després d’una ronda de trobades entre l’Agència de Desenvolupament i el Consell Comarcal amb cada municipi, s’han acordat les quantitats que cada ajuntament hi posarà i el format per donar sortida als diners.

Gironella s’alinea amb Puig-reig i tira cap a vals de descomptes perquè les famílies gastin en comerços

Finalment Gironella farà una campanya de vals cap a les famílies perquè els gastin als establiments del poble. És una campanya molt similar a la que ja s’ha llançat a Puig-reig. L’Ajuntament tenia la intenció de decantar-se per aquesta opció perquè té els diners suficients per poder-la portar a terme.

Per poder executar aquesta opció, cal que l’ajuntament pugui posar-hi prou diners per arribar a totes les famílies. Això, tant a Puig-reig com a Gironella, que hi destinen 53.000 i 50.000 euros respectivament, és viable, tenint en compte la població empadronada. Però en altres localitats, com Berga, els 50.000 euros que hi pot destinar l’Ajuntament queden curts per al nombre de famílies residents.

Els ‘rasca i guanya’, l’opció que es desenvoluparà a la resta de municipis de més de 1.000 habitants

A la resta de municipis, els diners reservats per l’Ajuntament no eren suficients per desplegar la campanya de vals i, per això, s’optarà per l’altra opció: els ‘rasca i guanya’. Entre aquests municipis, hi ha Berga i els seus 50.000 euros aparcats des de fa mesos. Cercs hi destinarà 10.000 euros; Guardiola, 5.000; Avià, 3.000; i Olvan, 2.500. Bagà i Casserres encara no han fixat la xifra que hi invertiran, i la Pobla ha decidit no sumar-s’hi.

Al final, però, tot i que la campanya s’engloba sota el paraigües logístic de l’Agència de Desenvolupament i el Consell Comarcal, es portarà a terme a nivell municipal. És a dir, els 50.000 euros de Berga serviran únicament per als comerços de la capital, de la mateixa manera que els 3.000 que hi posa Avià revertiran exclusivament en els establiments del poble.

Com? Doncs repartint els diners que hi posa cada municipi en vals cap als establiments locals, i fent que aquests vals només es puguin gastar en els negocis del poble. Durant les negociacions es va posar sobre la taula que fos una iniciativa més comarcal, de manera que els vals que s’aconseguissin, per exemple, a Cal Rosal es poguessin gastar a Berga. Lluís Vall ha defensat que la idea de municipalitzar-ho convenç més perquè “si una persona d’Avià sol anar a comprar a Berga, podrà aconseguir vals allà” i gastar-los a la capital, malgrat que el seu municipi sigui un altre.

Els 50.000 euros del Consell serviran per dissenyar el sistema

L’altre aspecte que s’ha acordat aquests últims dies és que els 50.000 euros que el Consell Comarcal inverteix en la iniciativa serveixin per preparar la campanya i cobrir les despeses logístiques. Entre aquestes despeses s’hi inclouen les de repartiment, disseny i distribució dels vals. Els diners que sobrin de la partida de 50.000 euros es destinaran a augmentar la inversió de cada municipi en la campanya de ‘rasques’, així com a sufragar algunes despeses de les campanyes de vals a famílies de Puig-reig i Gironella.

D’aquesta manera, ha defensat Vall, els diners que cada municipi inverteix “queden nets per a premiar els ciutadans”. És a dir, els 10.000 euros que hi posa Cercs seran 10.000 euros en descomptes directes per a la dinamització comercial, i no caldrà descomptar-li despeses logístiques.

El següent repte: polir serrells per maximitzar l’impacte als comerços

El proper pas de les negociacions serà decidir quines condicions es posen perquè el ciutadà pugui aconseguir un val i gastar-lo. Ara mateix es debat si els descomptes han de ser de 5 o de 10 euros. Vall ja ha avançat que, tant per aconseguir un ‘rasca’ com per gastar-lo, el client haurà de fer una compra mínima d’un preu superior al del descompte. D’aquesta manera, es vol aconseguir que l’impacte cap al comerç es multipliqui i que, al final de la campanya, els diners que hi posa l’administració hagin suposat el doble o el triple d’ingressos cap als botiguers.

Incidir especialment en els sectors més afectats per la crisi

Un altre dels acords és que els ajuts incideixin especialment en els sectors més afectats per la crisi, com pot ser la restauració o els centres d’estètica i bellesa.

Per això, la campanya es dissenyarà de manera que els descomptes ja fixin en quin sector s’han de gastar, i una part important d’ells anirà a parar als sectors més perjudicats per les restriccions. És a dir, un percentatge alt dels descomptes (encara per definir) serviran només per gastar-se en restauració, i això farà que l’impacte sigui més important en el sector, ja que la crisi també l’està colpejant amb més duresa que d’altres.

Objectiu: llançar la campanya per la Puríssima

L’objectiu de les administracions és que les campanyes de dinamització per als municipis es llancin pel pont de la Puríssima i s’allarguin fins el 31 de gener. Abans, caldrà polir tots aquests serrells, traslladar tota la informació als negocis perquè s’hi adhereixin si ho consideren oportú, i repartir els ‘rasques’ per tots els locals adherits.

Reus dona una idea per al 2021

I si Cercs no gasta els seus 10.000 euros? Doncs es guardaran per a futures campanyes. De fet, aquesta és una de les voluntats de l’Agència: “És una iniciativa molt experimental i volem anar-li donant forma i continuïtat, amb noves campanyes de cara al 2021”, ha dit el seu president.

De fet, ja hi ha idees sobre la taula per millorar futures dinamitzacions. Lluís Vall s’ha posat en contacte amb l’Ajuntament de Reus, que disposa d’una plataforma digital que permet controlar i saber en tot moment què gasta durant una campanya de promoció econòmica. La plataforma val 18.000 euros i la despesa està anotada a l’agenda de Vall per comprar-la de cara al 2021: “Tindrem una plataforma de control de bonificacions per sempre més”.

X