El ple del Consell Comarcal del Berguedà ha aprovat aquest dimecres al vespre la modificació de pressupost que ha de permetre injectar els primers milers d’euros al Pacte per a la reactivació econòmica. El ple ha aprovat per unanimitat una moció que es compromet a modificar el pressupost d’aquest any per crear una partida de 100.000 euros cap al Pacte, que és un acord entre l’ACEB i l’Agència per prioritzar una vintena d’accions per fer revifar la comarca econòmicament.
El punt ha entrat per urgència, malgrat que fa setmanes que és sabut que calia aprovar-lo en ple comarcal. El president comarcal, Josep Lara, ha explicat que la moció va arribar a les seves mans l’1 de juliol, quan ja havien fet la junta de portaveus, i ha afegit que sempre intenten ser “ordenats” i no entrar mocions que no s’hagin tractat prèviament entre portaveus. A més, tant Lara com el vicepresident Abel Garcia (PSC) han defensat que, abans d’aprovar-la, volien tenir lligats els moviments tècnics que farien per reservar aquests diners al Pacte. Amb tot, aquesta mateixa tarda, abans del ple, el president comarcal ha parlat amb representants de la resta de grups del ple i tots han coincidit que no s’havia de demorar l’aprovació, així que ha entrat per urgència per tal que la moció s’aprovi ja.
Així ha estat: unanimitat. Però no sense un debat extens previ. De fet, la unanimitat estava cantada perquè els grups de l’oposició han demanat abans del debat que la moció s’entrés a l’ordre del dia en nom de tots els grups i no només dels de l’equip de govern, que era com estava plantejada inicialment. Ja en ple torn de debat, des de l’oposició, Moisès Masanas (ERC) celebrat que “és un gran pas” però ha recalcat que “ara és responsabilitat dels d’aquí [el Ple] entomar-ho i tirar-ho endavant”.
En la mateixa línia, Sebastià Prat (CUP) ha posat el focus en l’execució, més que en l’acord en si. “S’ha de concretar què es pensa fer en aquests diners, i fer-ho”, ha assenyalat. I tant l’un -Masanas- com l’altre -Prat- han preguntat al govern d’on traurà els 100.000 euros per a les primeres accions per a la reactivació. El govern no ho ha especificat, però sí que ha reiterat que, si la moció s’aprova, és perquè els compromisos s’executaran.
En aquest darrer aspecte, ha agafat la paraula el socialista Abel Garcia, que ha recalcat que “serà el govern -i no l’oposició- qui haurà de triar d’on treu aquests 100.000 euros que ara aniran al Pacte per a la reactivació”, i ha afegit que “no era una decisió tan fàcil” i per això -ha reconegut, fins a l’últim moment “hi ha hagut molts debats i també hi ha hagut molts dubtes”.
“El govern del Consell sol no pot tirar això endavant”
El mateix Garcia ha llançat un guant que alguns representants municipals presents al ple han recollit. El conseller socialista ho ha venut com “la següent fase”: el Consell hi posa 100.000 euros, sí, però també demana aportacions dels ajuntaments. “El govern del Consell Comarcal sol no pot tirar això endavant. No podem pensar en el campanar a la nostra plaça. El campanar ha de ser la basílica de tots”, ha conclòs.
La intervenció de Garcia ha estat complementada amb la de l’alcalde accidental de Berga, Ivan Sànchez, que ja ha avançat que Berga hi posarà diners, com també Saldes o Guardiola, ja que així ho han ratificat els seus alcaldes, també presents al ple.
També des de l’equip de govern, Lluís Vall, president de l’Agència de Desenvolupament, ha celebrat que per primera vegada l’ADB i l’ACEB s’hagin unit per fer realitat el Pacte i ha agraït als polítics del ple comarcal haver estat a l’altura, tot i que els ha demanat persistència: “Ara hem de posar-hi voluntat política, tècnica i administrativa perquè això tiri endavant”.
La moció fixa la modificació pressupostària en un termini no superior a dos mesos. També assegura que el Consell destinarà cada any fins al 2025 una partida exclusiva per al Pacte per a la reactivació. En aquest últim punt, això sí, no especifica la quantia. I, lògicament, dona suport al Pacte que, abans d’aquest ple, ja havien signat l’Agència de Desenvolupament i la patronal d’empresaris.