“No a l’APEU, sí a Berga”: creada una plataforma amb 127 signatures contràries al projecte

Combreguen amb l'esperit de les accions que planteja l'APEU, però sota cap concepte defensen que qui hagi de finançar-les siguin els privats, sinó les institucions.

Guitart, Güell i Gómez, tres dels portaveus de la plataforma contra l'APEU. MARC CANTURRI

Neix una plataforma de botiguers i propietaris de locals del carrer Major i el carrer del Roser que s’oposen a l’Àrea de Promoció Econòmica Urbana que la unió de botiguers de Berga, Bergacomercial, vol impulsar a la ciutat. Aquest divendres a la tarda s’han presentat en societat en una roda de premsa a l’Hotel Berga Park, i ho han fet amb 127 signatures sota el braç. Els botiguers Ignasi Guitart, Toni Gómez i Pere Gendrau i el propietari Xavier Güell han fet de portaveus del moviment davant les càmeres, tot i que han recalcat que és una plataforma assembleària.

“Un no amb majúscules”

El moviment s’oposa a l’APEU per dos grans motius: la càrrega impositiva addicional que suposaria per a comerciants i propietaris i, sobretot, el model que s’utilitzaria per finançar-la. Els partidaris de tombar el projecte han deixat clar que “el comerç ja viu un moment molt delicat i no s’hi pot jugar”. Malgrat tot, si hi ha una cosa que pesa especialment a l’hora de fer-los posicionar en contra del projecte, no és la quantitat en qüestió que haurien de pagar en cas que s’aprovi, sinó el concepte: “Nosaltres pensem que certes millores s’han de garantir per part de les institucions. Els particulars hem de posar més diners quan ja hi haurien d’haver uns responsables a les administracions?”.

Per tot plegat, la plataforma deixa clar que la seva resposta a l’APEU és “un no amb majúscules” i “un no rotund, nítid i transparent”. Ara bé, recalquen que la seva posició no és destructiva i deixen clar que estan d’acord amb l’esperit de les accions que els promotors de l’APEU plantegen, però sota cap concepte defensen que qui hagi de pagar aquestes millores siguin els propietaris i els comerciants. Per això, conclouen, el seu nom incorpora el “sí a Berga”, i també per això veuen possible que s’arribi a “un gran consens”, tot i que insisteixen que aquest consens no passa perquè els privats paguin les accions de dinamització.

“Inquietuds” i “incertesa”

Els portaveus del moviment han destacat que, en només tres setmanes, han “pentinat” la zona on s’implantaria l’APEU i han recollit 127 signatures que “estem convençuts que augmentaran”. Sobre el nombre d’afins, els portaveus han deixat clar que són “vots reals” i sense duplicitats: qui ha votat, ho ha fet deixant les seves dades i no s’ha permès més d’una signatura per establiment o local.

La plataforma també ha dit que, entre els botiguers i propietaris a qui han anat a picar la porta per recollir signatures, han detectat “inquietuds” i “incertesa”. Segons diuen, han percebut que “la gent no ha vist clar el projecte” i fins i tot s’han mostrat “sorpresos” perquè algunes de les persones cridades a la futura votació no sabien res, un fet que en els últims mesos la mateixa unió de botiguers ha explicat en reiterades ocasions per les dificultats legals per contactar amb aquestes persones.