El Grup de Defensa de la Natura anuncia “lluita administrativa i mobilitzacions” contra la nova C-16

El consens que la consellera de Territori va vendre dijous des de la palestra queda desdibuixat: la principal entitat ecologista de la zona emprendrà accions, al carrer i als despatxos, per aturar el projecte.

El consens que ahir, dijous, la consellera de Territori, Ester Capella, va vendre des de la palestra, aquest divendres ha quedat desdibuixat. El Grup de Defensa de la Natura al Berguedà ha emès un comunicat on confirma que les millores del projecte de fa cinc anys no els convencen en absolut i continuen en peu de guerra contra les obres a la carretera. L’entitat ha anunciat que emprendrà accions per combatre el projecte administrativament, i també anuncia mobilitzacions per aturar-ho. En el mateix comunicat, l’entitat ecologista acusa el govern de la Generalitat de “mentir als ajuntaments i a l’opinió pública”, de “malversar fons públics en una obra innecessària”, de “negacionisme climàtic” i d'”incoherència política”, entre d’altres.

El Grup de Defensa entén que l’ampliació de la C-16 “és un greu error que perpetua un model de mobilitat basat en el vehicle privat i l’asfalt” i insisteix en la defensa d’un “model de mobilitat que prioritzi el transport públic i que no malmeti més espais naturals”. Per tot plegat, clamen per “la millora de les connexions de transport públic i per l’arribada del tren al Berguedà”, a la vegada que alerten que “els problemes de l’Alt Berguedà només se solucionaran disminuint el volum de trànsit i oferint alternatives de transport públic”.

Els cinc grans retrets

El grup ecologista ha dividit les seves queixes en cinc blocs.

En el primer, critiquen la Generalitat per “mentir” i recalquen que “el Túnel del Cadí continuarà fent de tap i mantindrà les cues a l’Alt Berguedà”, ja que —segons defensen— “els estudis de trànsit demostren que l’ampliació a més carrils acaba sent un efecte crida i multiplica el volum de vehicles”.

En segon lloc, acusen el departament de Territori de “malversar fons públics per fer aquesta obra innecessària” i recriminen que “no s’aborden altres necessitats bàsiques dels pobles rurals”. Sobre això últim, posen d’exemple el tancament de dispensaris mèdics, les deficiències del transport públic, o la precarietat en ajuts per a sectors com la pagesia.

El Grup de Defensa també parla de “negacionisme climàtic” per volen obrir cinc nous túnels que —segons diuen— poden suposar “un problema geològic en una zona molt inestable per les plaques de guix existents al subsòl i la presència de galeries subterrànies de l’explotació minera”. En aquest apartat, alerten del perill d’actuar al túnel de la Nou i també al de la serra de la Petita de Berga, que “pot acabar de rematar la Font del Tagastet i afectar el torrent de la riera de Metge.

A banda, l’entitat ecologista assenyala que el govern, amb la nova C-16, “incomplirà voluntàriament l’agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible” per la quantitat de tones de gasos contaminants que s’emetran i que, a la vegada, “afavorirà mobilitats insostenibles que la mateixa Unió Europea recomana limitar, com és el vehicle privat”.

Finalment, el Grup de Defensa recrimina “incoherència política” a la consellera Capella. I apunta que el mateix dia que va presentar la nova C-16, aquest dijous, va inaugurar l’estació d’autobusos de Gironella i va defensar que “el tren és en aquests moments el sistema de transport més sostenible i el que ha de donar resposta a la immensa majoria de les necessitats del nostre país”. Per a l’entitat, aquesta afirmació no encaixa en absolut amb la inversió de 240 milions en una ampliació que entenen que “només pot respondre a interessos econòmics i especulatius”.