Així és la nova samarreta de la Patum i així sona la rumba que va camí de ser la sensació musical del pròxim Corpus

Per primer cop, la samarreta té tres colors: el negre habitual, el verd i el groc. L'ha dissenyat Mar Guixé i la guita i la lluna en són protagonistes, en una picada d'ullet a la rumba de Guillem Cardona, que ja és a les plataformes.

La samarreta de la Patum 2026 ja llueix a la façana de l’Ajuntament de Berga. És obra de la il·lustradora berguedana Mar Guixé i té més colors que mai. La guita, la lluna i les estrelles componen la imatge de la samarreta d’enguany en què es barregen el color negre, el verd i el groc.

La samarreta es va presentar públicament dissabte, 2 de maig, en un acte a la plaça de Sant Pere que es va haver d’endarrerir mitja hora a causa de la pluja. La presentació va servir per desplegar una versió gegant de la samarreta a la façana consistorial, com ja és tradició, i també per presentar la nova rumba patumaire del músic berguedà Guillem Cardona.

L’acte es va incloure dins el programa de la Fira de Maig, que aquest cap de setmana s’ha celebrat a la ciutat, i enceta les activitats del cicle La Patum tot l’any que s’allargarà tot el maig, fins a la setmana de Corpus.

“Ens havia quedat alguna cosa pendent”

La presentació de la samarreta va arrencar amb la interpretació de La Marxa de La Patum, per part de la Banda de l’Escola Municipal de Música de Berga. Després, el periodista Xavi Rossinyol va mantenir una conversa amb Guillem Cardona en què es van avançar els primers detalls de la rumba que, després, veuria la llum.

Guillem Cardona, explicant els primers detalls de la seva rumba patumaire, a la plaça, dissabte. AJ BERGA

Cardona va recordar que l’origen de la rumba va ser l’espectacle de celebració dels 20 anys de La Patum com a Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat, a la tardor: “Va ser un espectacle fugaç, però que a tots ens va marcar molt, i sentíem que havia quedat alguna cosa pendent”. L’espectacle, va explicar Cardona, ja tenia l’objectiu de reivindicar el talent local i la rumba es presenta amb la mateixa essència per convertir-se en “una peça musical que conté el que sentim a Patum”.

Tot seguit, la samarreta gegant es va desplegar al so de la rumba, batejada com a Rumba a la Plaça, i va ser el mateix Guillem Cardona l’encarregat d’ordenar el moment del descobriment de la samarreta.

Una samarreta que cohesiona

Amb la samarreta lluint a la plaça i la rumba presentada, l’alcalde de Berga, Ivan Sànchez, va recordar que és un producte que contribueix al finançament de la festa i, sobretot, que cohesiona: “És igual el paper que tinguis a la plaça o la manera com visquis la Patum perquè la samarreta, com la Patum, ens posa a tots al mateix nivell”.

Sànchez també va avançar que la idea de l’Ajuntament és que ‘Rumba a la Plaça’ soni a les prèvies dels actes de Corpus i que segui a la taula dels altres grans himnes relacionats amb la festa, com són L’últim tirabol, de Brams, i Llavis negres, de Trinxats.

De moment, el nou tema ja és a les plataformes digitals. Sona així:

La Banda de l’Escola Municipal de Música de Berga va tancar l’acte de presentació interpretant dues peces patumaires més, El Tirabou i La Patumaire.

La samarreta, ja a la venda

Des d’aquest cap de setmana, la samarreta es pot comprar en tres punts de venda a Berga: la Botiga de la Manela, a la plaça de Sant Pere, 4; Fígols Home-Dona, a la plaça Viladomat, 1; i La Patumaire, al passeig de la Pau, 1. El preu de la samarreta és de 15 €.

Com cada any, la samarreta ha estat confeccionada per la Fundació Horitzó del Berguedà, de manera que va lligada a un component social, ja que la seva elaboració contribueix a donar feina a persones amb problemes de salut mental.