Les farmàcies del Berguedà es troben en una “situació dramàtica”. Així ho ha definit Maria Cosp, de la farmàcia Cosp de Berga. La crisi ha tocat també de ple aquest sector i no se n’escapa pràcticament cap farmacèutic. El cas és que hi ha retards en els pagaments dels medicaments per part de la Generalitat i això fa que les farmàcies hagin d’avançar els diners. Ho ha comentat a Ràdio Berga Maria Cosp: “sempre els hem avançat però ens pagaven a 60 dies, però ara la demora és de 105 dies. En molts casos és inassumible”.
Aquesta és la situació al Berguedà. I veient que a nivell català la realitat no és gens optimista, fa pensar a alguns farmacèutics que no ho podran aguantar gaire temps més. A nivell català hi ha més de 250 farmàcies (un 9% del total) que pengen d’un fil. Per altra banda, en l’últim any les retallades han fet perdre un miler de llocs de treball de farmacèutics, i uns 500 han acceptat rebaixar les seves condicions per treballar com a auxiliars. I la pitjor part –segons comentava aquesta setmana el president de la Federació d’Associacions de Farmàcies de Catalunya, Josep Esteve– se l’emporten els treballadors de zones rurals.
Un fet que ha constatat Maria Cosp. Coneix la realitat de la comarca i ha assegurat que moltes farmàcies de pobles petits de l’alt Berguedà “estan molt malament, al límit”. Ho ha dit en una entrevista al programa Berguedà Migdia, de Ràdio Berga, on ha afegit que “la situació és molt dramàtica. Anem aguantant però les farmàcies més petites, les rurals, no sé pas s’hi podran aguantar gaire temps més si no s’hi posa ajuda. Totes les de l’alt Berguedà, per exemple la farmàcia de Vilada i la de Saldes, estan tocades. I n’hi ha que obren parcialment”.
Tot i que per ara el Col·legi de Farmacèutics no es planteja cap vaga sí que promouen l’encesa de les llums de les creus de les farmàcies, com a mesura de protesta pels endarreriments a l’hora de cobrar els medicaments.


