Poques esperances per a Queralt. El president de la Cambra de Comerç al Berguedà, Enric Montañà, ho expressa ben clar. La culpa de la falta d’acció per convertir el santuari en un motor del turisme a la comarca és de Berga i de ningú més. El president de la delegació cameral al Berguedà no pot ser més explícit quan diu que “el problema de Queralt son són els cèntims, no és el finançament. El problema de Queralt no el tenim ni a Madrid ni a Barcelona ni enlloc, el tenim a Berga”. Montañà és pessimista perquè –recorda–“la Cambra ho tenia molt ben organitzat, però quan ha estat l’hora de tirar-ho endavant no s’ha fet res”.
La delegació cameral va ser una de les principals impulsores d’un gran acord, en que estaven disposats a implicar-se en la reactivació de Queralt, la Generalitat, la Diputació, Ferrocarrils de la Generalitat, Túnel del Cadí i l’Agència Catalana de l’Aigua, entre d’altres. Una entesa que es va anunciar fa més d’un any, però no s’ha materialitzat. Ni tan sols es va arribar a signar. Segons Enric Montañà, un dels motius perquè aquest acord quedés en no res pot ser que “hi hagués algú que volia tenir més protagonisme del compte”. El màxim responsable de la Cambra al Berguedà recorda que no falten exemples de projectes que s’han impulsat amb el suport de les administracions i parla dels altres grans santuaris catalans com Montserrat i Núria.
El president cameral dóna poca credibilitat a les últimes declaracions sobre Queralt. De la proposta del PP de convertir l’hostatgeria en un parador nacional, Montañà diu que la Cambra va fer gestions en aquest sentit i la resposta va ser que no hi havia cap possibilitat. I sobre les declaracions ahir a Ràdio Berga de l’alcalde de Berga, Juli Gendrau, comenta que veu bé tot el que s’intenti però apunta que “tothom vol fer moltes coses i a l’hora de la veritat ningú no fa res”.
Montañà es mostra dolgut perquè –diu– ell mateix i la Cambra han fet molt per aquest projecte, però sempre es xoca “amb el mateix”: la falta d’efectivitat. Hi afegeix que “mentre els responsables del Berguedà no ho vegin clar això continuarà sent així. No s’hi farà res, no es tirarà res endavant i continuaran posant-se Queralt a la boca però res més”.



