L’escriptor berguedà Jordi Cussà s’ha atrevit finalment a escriure sobre Patum. Aquest Sant Jordi publica “Contes del Bé i del Mal” un recull de relats en els que la festa berguedana hi és present, en menor o major grau. El llibre arrenca amb un primer capítol en què el narrador, que és el protagonista d’alguns dels contes i qui representa que escriu els altres, rep l’encàrrec de fer un llibre sobre Patum, la qual cosa li genera alguns temors, però al final se sent atret pel repte. Una sensació similar a la que sentia el mateix Cussà, que feia temps que “festejava” –diu– la idea però amb la qual no s’acabava d’atrevir. La seva mare, Sabina Balaguer, explica, va ser una de les persones que més el va encoratjar a assumir el “risc”.
L’obra, publicada per Edicions de l’Albí, està formada per tretze relats, entrelligats, amb un format a cavall “entre la novel•la i el recull de contes”, similar al que Cussà ja va utilitzar a “Contes d’onada i de tornada”. Tots els contes menys el primer es desenvolupen durant la celebració de la festa. Alguns–assegura l’autor– són “molt patumaires” mentre que a d’altres la festa és “el paisatge de fons, físic i humà, que és el que li interessa més”. En la seva primera incursió literària en la Patum, Jordi Cussà ha comptat amb l’assessorament de l’historiador de la festa, gerent del Patronat i geganter, Albert Rumbo, que a més signa el pròleg de l’obra. Rumbo diu que “Contes del Bé i del Mal” és “una narració esplèndida sobre una festa única”.
Per al proper Sant Jordi, dilluns que ve, el darrer llibre de l’escriptor berguedà només es podrà trobar a dos establiments de Berga, la Quatre Cantons i la llibreria Huch. Després, el mateix Cussà i l’Albí decidiran la distribució que tindrà el llibre, el qual l’autor creu que principalment interessarà a tots aquells que són bons coneixedors de la Patum.
Demà dijous es farà la primera presentació publica de “Contes del Bé i del Mal”, serà a Berga, a partir de les 8 del vespre al bar La Lluna. Diumenge que ve, 22 d’abril, se’n farà una altra: a la Font del Balç, a tocar de Gironella, a les 7 de la tarda.


